meningspeiling Bloemendaal

Ruben Geerlings

/ #23 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2016-01-09 23:52

#22: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

Hoe vaker een referendum gehouden wordt, des te soepeler het zal lopen. Over de locatie van de supermarkt in Bennebroek kon blijkbaar wel vrij simpel een enquete gehouden worden, waarom dan niet hierover? Als ze zich aan hun belofte hadden willen houden hadden ze tegelijkertijd met deze enquete de mening over de opvang van asielzoekers kunnen vragen. Had zo goed als niets extra's gekost.

De vergelijking met Zwitserland is trouwens prima. Dat het politieke stelsel daar afwijkt van dat van ons klopt, ik wil juist meer naar dat stelsel toe. Een regering die meer rekening houdt met de mening van de burgers, niet alleen 1 dag per 4 jaar. En het aantal inwoners is niet echt van belang, zeker als er gebruik gemaakt gaat worden van techniek.

En nee ik hoef niet over ieder item gehoord worden, maar wel over belangrijke, verreikende besluiten. Waarom kan men in Zwitserland blijkbaar wel een selectie maken welke besluiten een referendum waard zijn, en zouden we dat in Nederland niet kunnen..

En inderdaad vind ik dat er een nationaal referendum zou moeten komen over de toelating van asielzoekers, over wie we toelaten en hoeveel. Ik denk dat een meerderheid meer mijn richting op zou stemmen dan de uwe. En mocht ik ongelijk hebben en de meerderheid besluit om de grenzen open te laten staan zoals nu dan leg ik me daarbij neer, DAT is democratie. Niet zoals nu een klein groepje dat dit besluit neemt.

U schrijft:

Hebben we dus al twee referenda nodig; hoeveel tijd en geld neemt dit dus in beslag voordat ook maar iemand asiel heeft gekregen? Zie boven voor mijn uitleg over de verglijdende mate van 'belang'.

Het mag best even duren en wat geld kosten voordat mensen asiel krijgen, dat krijgen ze nu namelijk veel te snel en veel te makkelijk. Denk maar niet dat er ook maar 1 terug gaat wanneer de situatie dat toelaat. Zelfs volledig uitgeprocedeerde en ongewenste asielzoekers blijken nu al niet uitgezet te kunnen worden, dat gaat echt niet veranderen.