meningspeiling Bloemendaal

Ruben Geerlings

/ #21 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2016-01-09 22:48

#20: - Re: Re: Re: Re: Re:  

Nederland is geen democratie, het is een representatieve democratie. Dat is een groot verschil.

Bij een directe democratie nemen de burgers gezamenlijk de besluiten, bij een representatieve democratie kiezen de burgers vertegenwoordigers die dan de besluiten nemen.

Een pure directe democratie is inderdaad onwerkbaar, aangezien voor ieder besluit dan een referendum gehouden zou moeten worden. En voor simpele besluiten is dit helemaal niet nodig.

Voor belangrijke besluiten met verrreikende en onomkeerbare gevolgen (waaronder het binnenlaten van honderdduizenden islamitische asielzoekers) is het echter wel van belang dat de burgers zich hierover uit kunnen laten, de gekozen vertegenwoordigers zouden deze besluiten niet zelfstandig mogen nemen.

In het verleden is gekozen voor een volledige representatieve democratie, omdat het toen onmogelijk was om regelmatig een referendum te houden. De weg- en informatieinfrastructuur waren dusdanig dat een referendum dagen zou duren.

Dat is nu echter niet meer het geval. Een referendum kan zeer snel worden gehouden, en de resultaten zijn snel bekend. Er is dus geen enkele belemmering meer om regelmatig een referendum te houden, zowel landelijk als lokaal.

U bent blijkbaar tevreden met de representatieve democratie, maar ik niet. En met mij velen. Daarom is er ook al een paar keer geprobeerd om een echt referendum in te voeren, maar dit is telkens weer tegengehouden (waarschijnlijk door mensen zoals u).

Ik heb er geen vertrouwen in dat de mensen die ons vertegenwoordigen, in de landelijke zowel als de lokale overheden, op ieder gebied de juiste beslissingen nemen. En ik wil daar invloed op uit kunnen oefenen, voordat de besluiten worden genomen, en dus voordat het te laat is om iets terug te draaien.

Zwitserland laat zien hoe het ook kan. Een representatieve democratie gecombineerd met regelmatige referenda over belangrijke onderwerpen, waarbij de regering zich dient te houden aan de uitslag van die referenda.

En dat is wat in Nederland ook ingevoerd zou moeten worden.

En als de wethouder en raadsleden beloven dat de mening van de burgers gepeild zal worden VOORDAT er een besluit genomen wordt, dan dienen ze zich aan die belofte te houden. Het breken van die belofte is voor mij namelijk een perfect voorbeeld van waarom ik deze 'vertegenwoordigers' niet blind vertrouw.