Steunbetuiging BaTP verdient erkende plaats binnen GGZ

Dries Demeulemeester
Sint-Amandsberg

/ #211

2015-10-18 13:49

Ik ben zelf afgestudeerd in  2007 als BTP en werk sinds dan in de sector.  Eerst en vooral vind ik dat dit diploma niet voldoende naambekendheid heeft en dat er weinig vraag is binnen de sector naar dit specifiek diploma, wat ik betreur.  Ik ben heel blij met deze petitie en denk dat het heel belangrijk is om ook dit diploma mee in de nieuwe wetgeving op te nemen.  Op dit moment ben ik zelf actief als psychotherapeut en ben ik zoals vele anderen aan het afwachten of de wetsvoorstellen rond terugbetaling ook zal doorgetrokken worden naar therapeuten met een bachelordiploma.

Als deze terugbetaling enkel zal gelinkt worden aan mensen die een masterdiploma hebben dan zullen vele psychotherpeuten snel de instroom zien slinken.  Ik ben er ook van overtuigd dat niet enkel de kennis maar ook de ervaring en de manier van hoe je in het leven staat bepalend is of je een goed genoeg therapeut bent.  Enkel kwalificeren op basis van een diploma is heel beperkend maar jammergenoeg een weerspiegeling van onze huidige tijdsgeest. Spijtig!

Zelf ben ik vorig jaar met een schakelprogramma begonnen aan de UGent omwille van deze onduidelijkheden die er zijn rond het beroep van psychotherapeut. Ik merk op academisch niveau dat sommigen ervan uitgaan dat een bachelor diploma geen voldoende kwaliteit zou bieden om therapeutisch te werken.  De vakken die ik op masterniveau afleg geven een stevigere basis rond psychopathologie en wetenschappelijk onderzoek maar de vertaling naar de praktijk is soms ver te bespeuren. 

Ik denk dat een aanvullend vakkenpakket rond psychopathologie en diagnostiek wel zou moeten verplicht worden voor baTP's die therapeut willen worden.  Ik ervaar deze vakken als een noodzakelijke basis om mijn werk goed te kunnen uitoefenen.