Masterstudent geneeskunde dupe van het nieuwe leenstelsel

Reinoud Oerleboerlemans

/ #157 Beredenering bedrag waarop de geneeskunde student aanspraak op wilt maken

2015-10-17 12:34

Lieve mensen die deze petitie initiëren,

Laat ik allereerst melden dat ik van mening ben dat jullie op een correcte wijze de minister van OCW erop proberen te attenderen dat de geneeskunde student benadeeld wordt door het sociale leenstelsel. Ondanks dat ik zelf geen geneeskunde stundent ben, kan ik begrijpen dat jullie je benadeeld voelen en hier zou ook zeker wat aan gedaan moeten worden.

Ik begrijp overigens de beredenering van het bedrag waar jullie aanspraak op willen maken niet. Jullie stellen dat de jullie vrezen dat de toegankelijkheid en studeerbaarheid van de opleiding geneeskunde in het gedrang komt, omdat er meer geleend moet worden dan een reguliere student. Uit het verhaal blijkt dat jullie (€38.000 - €26.000=) €12.000 meer zouden moeten lenen dan een reguliere universitaire student. Een simpele calculatie (€280 * 12 maanden * 3 jaar=) €10.080 laat zien dat jullie om minder geld vragen dan ik had verwacht.  

Is dit verschil er om jullie welwillendheid te laten zien, dat jullie gerust 2k willen bijlenen voor jullie studie? Zijn er andere motieven om dit verschil erin te laten zitten? Kijk ik te kort door de bocht? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Desalniettemin hoop ik dat jullie erin slagen om jullie doelstellingen te halen en ik heb dan ook de petitie ondertekend.