stop-bezuiniging-ago-zwembad


Gast

/ #114

2015-06-22 12:56

Raadsleden,

Het AGO zwembad is een uniek bad, het gaat hier niet over linkse hobby’s, maar over wezenlijke voorzieningen voor de zwakste groepen in de samenleving.

Geen absurdistisch theater voor grachtengordeldieren, maar broodnodige ontspanning en sociale contacten voor ouderen en kinderen met een beperking.

Mijn zoon vertelde mij dat het AGO bad misschien dicht gaat. Hij heeft autisme. Ik vroeg hem wat duiken in het AGO zwembad voor hem betekent. “Niets”, was het verrassende antwoord. “ja, mam, niets!” Als ik duik zijn alle prikkels even weg. Hij voegde eraan toe: “Het is echt heel erg als ik niet meer kan duiken.”

Mijn zoon was 12 toen hij ermee begon. Hij is ontzettend gegroeid in eigenwaarde. Je eigen duikfles monteren, met een buddy zwemmen, communicatie boven en onder water, maar ook de sociale contacten zijn op die avond een positief deel van zijn leven geworden.

De inzet van de duikleraren van Reefdiving, die dit met zoveel overtuiging doen is indrukwekkend. De gemoedelijke sfeer die er heerst in het zwembad omdat iedereen wel ‘iets’ heeft en men elkaar accepteert en in zijn of haar waarde laat is van grote betekenis.

Al jaren wordt er juist op de zwaksten in de samenleving snoeihard bezuinigd, zoals ouderen. Zwaardere lichamelijke belasting leidt in korte tijd tot snellere aftakeling van de lichamelijke gezondheid, waardoor mensen sneller een beroep moeten doen op duurdere lichamelijke verzorging.

Dit staat haaks op wat de politiek beoogt, namelijk dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. De beleidsmakers belijden bij monde dat de zelfstandigheid van ouderen en chronisch zieken wordt gehandhaafd. In de praktijk is dat echter niet het geval.

De regels leiden, zoals nu ook weer met het AGO-bad, tot afkalving en het aantasten van mensen hun gezondheid.

Er zijn uren gereserveerd voor mensen die op medisch advies in het AGO Zwembad kunnen zwemmen; vanwege de constante watertemperatuur van 33º. En dat is uniek. Geen enkel ander zwembad heeft deze watertemperatuur!!

Geen therapie in het AGO bad kan leiden tot meer pijnklachten en binnen enkele weken niet meer zelfstandig de lichamelijke verzorging ter hand te kunnen nemen. Het uitgeholde zorgbeleid leidt daarom tot snellere invalidering en tot juist meer en duurdere zorg en medische ondersteuning.

Het AGO zwembad moet open blijven juist om mensen hun zelfstandigheid te motiveren en ze naast het sociale aspect van participeren, op termijn juist niet duurder te maken voor de Gemeente.

Ranada van Kralingen