RedhetIJssportcentrumEindhoven


Gast

/ #208

2015-04-24 20:41

Het idee om de ijsbaan in zijn geheel te sluiten is ronduit ridicuul. Eindhoven is 5de stad van het land en daar hoort gewoon een ijsbaan bij. Ook wanneer deze verliesgevend is! De gemeente heeft wel meer verliesgevende activiteiten en die worden ook niet stop gezet! Het kan niet zo zijn dat je als inwoner van Eindhoven met kerst niet met je gezin in eigen stad kan gaan schaatsen. Dat je 35 kilometer moet gaan rijden naar een andere, kleinere stad waar het blijkbaar wel kan! In dit zieke land betalen we extreem hoge belastingen en daar horen dan ook behoorlijke voorzieningen bij.

In het kader van 'high tech' stad en 'brainport' is de sluiting van de ijsbaan ronduit lachwekkend. We willen top talenten uit Silicon Valley halen om bij ASML, de High Tech Campus of één van de vele andere high tech ondernemingen te gaan werken. Die zullen zich enorm verbazen dat deze 'high tech' stad geen ijsbaan heeft en die zitten zeker niet te wachten op zogenaamd hippe sporten als 'free runnen' en 'nordic walking'. Dat soort gezinnen hebben kinderen die een echte sport willen beoefenen: IJshockey. De snelste, zwaarste, meest spectaculaire teamsport ter wereld. De grootste sport in de USA en Canada.

Verder gaat men geheel voorbij aan de geschiedenis van Eindhoven. Deze ijsbaan is in 1966 door Philips geschoken aan de stad. Philips deed dat omdat het 75 jaar bestond. Het is weinig respectvol om dit gegeven paard nu op deze manier van de hand te doen. En hoe is het mogelijk dat het in de jaren '60 en '70 allemaal wel kon en nu niet meer? We maken ons kompleet belachelijk.

Men voert aan dat de ijsbaan verlies zou maken. Daar heb ik wel een aantal kantekeningen bij. De kosten van de ijsbaan worden al jaren kunstmatig opgehoogd. Men boekt onderhoudskosten van het zwembad op de ijsbaan. Verder kent de gemeente disproportioneel veel overhead kosten toe aan de ijsbaan. Op zo'n manier wordt iedere ijsbaan verliesgevend! En, al zou de baan verliesgevend zijn dan is het nog geen reden om deze te sluiten.

De gemeete klaagt over afnemende bezoekersaantallen. Echter wanneer ik naar de twee ijshockeyvelden kijk dan constateer ik dat deze beide volledig verhuurd zijn. Sterker nog: er is een tekort aan ijsuren en de verschillende verenigingen vechten elkaar bijna de tent uit voor ijs. De twee ijshockeyvelden zouden dus zeker niet gesloten moeten worden! In België kunnen ijshockeyvelden zelfs commercieel bestaan. Verbazingwekkend is dat de ijshuur daar zelfs iets lager ligt dan hier. De gemeente moet zich doodschamen dat ze 2 banen volledig verhuren tegen een hogere prijs dan een commerciële aanbieder en dan toch verlies maakt. Zoals ik het zie worden de ijshockey spelers straks de dupe van een gemeente die niet in staat is om een ijsbaan te exploiteren. Vraag is er immers voldoende!

Hoe langer ik er over nadenk hoe kwader dat ik word! Het is ongelofelijk dat we straks in 2016 in een LEGE bus over een LEGE HOV lijn - die honderden miljoenen heeft gekost - naar een GESLOTEN ijsbaan kunnen rijden! De wethouder Bianca van de Kaathoven stelt voor dat we er dan maar rondjes omheen gaan 'free runnen'. Mijn reactie daarop is: NEVER!!!