Tegen het mobiliteitsproject wijk Nekkerspoel - Pasbrug

Fluppe

/ #167

2015-03-03 19:29

Volgens mij is de voornaamste - en misschien enige - reden van het afsluiten van de spoorbruggen voor het autoverkeer de in gebruik name van de fietsostrade.  Deze fietsostade is een mooi project maar de aansluiting in Mechelen is een fiasco : het fietspad dwarst drie staten waarbij auto's en fietsers elkaar absoluut niet zien aankomen.  Ongevallen staan in de sterren geschreven en het stadsbestuur heeft dan maar voor de gemakkelijkheidsoplossing gekozen : de katastrofale tweedeling van de wijk.

Het kenmerk van een autostrade is het ontbreken van gelijkgrondse dwarsstraten... Was het niet mogelijk geweest de fietsostade aan te leggen in de hoogte, bijna op het niveau van de sporen (zoals de oversteek van de Nete in Duffel)?  Achter het kerkhof en tussen Rumoldus- en Caputsteensteen is ruimte genoeg om comfortabel hoogte te winnen.  Eventueel met een afrit in het midden tussen Caputsteenstraat en Kl. Nieuwendijk (en geschrankte hindernissen bij aansluiting van het fietspad op deze straten).

De bruggen in Caputsteenstr. en Kl. Nieuwendijk kunnen dan openblijven.  Men zou dan bv. eenrichtingsverkeer kunnen organiseren van Gr. Nieuwendijk naar Liersesteenweg via Kl Nieuwendijk en Kerkhoflei.  En omgekeerd van Liersesteenweg (Telenet) naar Gr Nieuwendijk via de Caputsteenstraat met eveneens enkelrichting van Caputsteenstraat naar Kerkhoflei.

Mijn gedacht!