Eis het ontslag van Jozias van Aartsen


Gast

/ #8647 Cultuur

2014-10-16 20:10

Afgelopen weekend was ik in Parijs, en daar heb ik met eigen ogen gezien dat vrouwen er nog gewoon in rokken durven te lopen. In zeer korte rokken zelfs, en in allerlei andere weinig verhullende kleding. Het stuk ‘Parijs: het dragen van een rok is een waagstuk’ van de overspannen prostaatpatiënt E.J. Bron is dus lariekoek. 

Gelooft u me vooral niet op mijn woord, ga gewoon zelf in Parijs kijken. Maak er een weekendje van. Zelf iets controleren is altijd beter dan je van alles laten vertellen door anderen. Lees zelf even wat er in de koran staat, spreek zelf eens een keer met een paar moslims. Zie wat er waar is van wat Hans Jansen en Geert Wilders beweren.

Er is natuurlijk wel degelijk wat aan de hand in sommige Parijse voorsteden, net als in een aantal Nederlandse wijken. De islam is niet de godsdienst van de vrede die Anja Meulenbelt ervan maakt en ook in Nederland gedraagt een grote groep moslims zich extreem intolerant. Kritiek is dus op haar plaats. Kritiek op moslims, die zich te vaak laten vertegenwoordigen door onbuigzame dwingelanden, en kritiek op de beleidsmakers en intelligentsia, die hun oren voortdurend laten hangen naar diezelfde dwingelanden, en die dissidente moslims wegzetten als onruststokers.

Maar zoals de islam is gekaapt door de intolerante haatbaarden, zo wordt de islamkritiek gemonopoliseerd door xenofobe hysterici, die in elke moslim een terrorist zien, en in elke cursus macrameeën voor anderstaligen een bewijs van de voortschrijdende islamisering van Nederland. Wie het waagt te wijzen op de enorme gaten in hun krakkemikkige betogen of de regelrechte leugens van hun helden Hans Jansen (de Arabist) en Geert Wilders, wordt ervan beschuldigd de helden in een kwaad daglicht te willen stellen, monddood te maken, te demoniseren en zelfs te bedreigen en uit te leveren aan hun potentiële moordenaars. En reken maar dat de ironie van die morele chantage ze volstrekt ontgaat.

Moslims die kritiek hebben op Jansen en Wilders moeten altijd verantwoording afleggen voor de daden van moslims in Saoudi-Arabië en Pakistan en de uitspraken van conservatieve geestelijken in Caïro en Teheran. Waag het niet zoiets te doen bij een Rooms-katholiek: En de Paus dan?’ En de pedofiele priesters dan?’ ‘En de Rooms-katholieken in Ierland dan?’, want dat is altijd wat anders. De slachting van de Banu Quraiza in 627 en de belegering van Wenen in 1529 vormen uiteraard het onomstotelijke bewijs voor de perfiditeit van de islam en alle moslims waar ook ter wereld, maar Tjerk mag niet herinneren aan de massamoord op vierenenhalfduizend Saksen door Karel de Grote, die brenger van die godsdienst van liefde en vergeving.

Omdat Tofik Dibi het gore lef had om Hans Jansen (de Arabist) live op televisie tegen te spreken, wordt hem hier voor de voeten geworpen wat geestelijken in Medina, Caïro en Teheran verkondigen. Hassnae overkomt voortdurend hetzelfde. Vindt iemand het gek dat veel allochtonen zich geen Nederlander voelen? Het wordt ze door autochtonen bij elke gelegenheid ingewreven dat ze hier niet horen. Dat hun mensen’ in Caïro, Medina en Teheran zitten en waarom ze eigenlijk niet ook naar daar oprotten.

Door deze xenofoben ben ik heel wat voorzichtiger geworden met mijn kritiek op de multiculturele samenleving. Op geen enkele manier wil ik met types als Michiel Mans en Kassander/Martien Pennings/Leo Sar worden geassocieerd. Hans Jansen (de Arabist) heeft voor mij definitief afgedaan. Het gekoketteer met Hafid Bouazza, van wie de xenofoben nooit iets anders hebben gelezen dan een paar alinea’s uit zijn twee geruchtmakende NRC-essays en een op Hoeiboei gekopieerplakt OpZij-interview, is gênant en hypocriet. Hafid is en blijft in de ogen van de xenofoben een Marokkaan en dus niet meer dan een draaiorgelaapje, een mascotte, die alleen wordt gedoogd zolang hij zijn anti-islamdansje blijft doen, steeds weer opnieuw. 

Dat is niet mijn cultuur. Duizend keer liever trek ik op met kritische moslims die verder kijken dan hun neus lang is, dan met dit haatdragende, bekrompen, oliedomme en levensgevaarlijke geteisem.