Eis het ontslag van Jozias van Aartsen


Anonymous

/ #8371 "ISIS" - Fatwa's van Geleerden

2014-09-03 11:29

Broeder: "Shaykh 'Abdullaah al-Ghunaymaan?"
Shaykh: "Ja."

Broeder: "Ik zou een vraag willen stellen over de situatie die gaande is in Syrië en over het uitspreken van de "Islamitische Kalifaat" (van ISIS). Is dit islamitisch correct (mashrû') of niet? We zijn in grote problemen en zorgen gevallen, o shaykh."

Shaykh: "Nee! Het is niet toegestaan om hen te geloven of naar hen te reizen, omdat zij extremen van de Khawâridj zijn [i.e. ver in hun extremisme en afdwaling], die de moslims vermoorden en niet de waarheid van de valsheid kunnen onderscheiden."

(Later)

Broeder: "O shaykh, ik ben dezelfde vraagsteller die u vroeg over ISIS. Sommige broeders zeiden tegen mij: er zijn wat jongeren die geen takfier doen op de mensen (moslims) en hun bloed niet vergieten. De vraag is: het feit dat zij zich met hen (ISIS) bevinden - maakt dit hen tot zondaars, en wat is uw advies aan hen?"

Shaykh: "Ik zie hen als hun (van ISIS) gelijken, omdat de valsheid en haar mensen moet men verlaten (boycotten, afkeuren) en vermijden. Een persoon moet geen helper zijn voor hen. Als hij samen met hen is, aan hun kant strijd enz., is zijn toestand als die van hen."

Datum van opname: 20 augustus 2014 (23 shawwal 1435)

Video