Burgerparticipatie Gent 2017

Dirk Coopman

/ #16 Re:

2014-08-08 11:35

#14: -  

 BRAVOKO een STROP  voor een groen toekomstig Gent

De omvang van instemming met onze voorstellen om een groter deel van Gent verkeersvrij te maken is indrukwekkend.

Geen winkelier, klant  of fietser die het niet wilt.

In een aantal winkels liggen petities, elke klant wenst zo blijkt de Vlaanderenstraat en de Brabantdam verkeersvrij.  Enkele scholen zijn zeer duidelijk; voetpaden van nauwelijks een meter breed voor onze deur met veel doorgaand verkeer en openbaar vervoer die de fietsende jeugd op het voetpad jaagt is ontoelaatbaar. Winkeliers getuigen ‘dagelijks moeten we zwart plakkend stof verwijderen uit de etalage, wat moet dat dan niet zijn in onze longen’ .

Toch menen sommigen dat ons voorstel om minder verkeer te hebben in de stad en een uitbreiding van verkeersvrije straten een utopie is. Maar wat als Europa en andere landen daar wel degelijk in slagen, dat dit zelfs de normaalste tendens is van goed bestuur, wat als dat waar is dat vele steden er wel zijn in geslaagd om in de laatste drie à vijf jaar hun verkeersvrije gebieden meer dan te verdubbelen, wat als vele steden wél elektrische bussen hebben ingevoerd,   dat hun trams geen ontsierende bovenleiding hebben en over groen gras rijden en afstand houden van de stadskern. Wat als er in grotere steden aanzienlijk minder schadelijk fijn stof en Black Carbon aanwezig is in de longen van de schoolgaande jeugd en elkeen toch nog zijn eigen auto heeft en de winkels vlotter dan ervoor bediend worden ? Wat als dit elders wél realiteit is,  zijn onze voorstellen dan utopie ? Neen, dit bewijst enkel dat Gent een belangrijke trein mist en wij aansturen om het denken over een stad aan te passen aan wat ondertussen deel geworden is van een uitbreiding van het architecturale denken. Elke architectuur opleiding waar dan ook in Europa is niet meer bezig met enkel het gebouw, de context van de stad primeert, het wonen heeft zich uitgebreid naar een wonen in de stad. Het denken over zijn eigen stoep is daar niet meer aan de orde het denken over het leven in een stad wel. Hoe willen we wonen in een stad is een vraag die als nooit te voren leeft en als nooit te voren slimme antwoorden krijgt. BRAVOKO is geen hedendaags geïnspireerd antwoord die de kennis van  vandaag participeert, het is domweg een achterhaald idee dat ‘vernieuwen’ slechts ziet als hetzelfde van wat was maar heraangelegd met nieuwe materialen.

Onze voorstellen tot verkeersvrij maken van de Brabantdam en de Vlaanderenstraat zijn zeer goed bewust van  de cascade aan voordelen dat het geeft aan vele omliggende straten zelfs in die  mate dat door deze eenvoudige beslissing Gent zich echt vernieuwt en een antwoord biedt aan de gewijzigde noden van onze tijd.

Beleid van een stad voeren is geen literatuur bedrijven maar beslissingen genereren die de Stad bij het voorbeeldige brengen. Het autovrije gebied in een stad aanzienlijk vergroten is geen utopie als vele  Europese steden die complexer en groter zijn dan Gent het ondertussen hebben gerealiseerd.

Concreet:

1. De Vlaanderenstraat en de Brabantdam verkeersvrij maken genereert een cascade aan  voordelen.

Precies deze straten verkeersvrij maken  die tot het centrum van Gent behoren en nu een uitrit en oprit vormen van de autostrade, is cruciaal.

Een vergroot verkeersvrij gebied vermindert de fijnstofpieken, verhoogt de leefbaarheid, versterkt de plaatselijke economieën, is meer kindgericht, stimuleert het fietsen en levert een vergrote omtrek aan dan louter de schoolpoort waar schoolgaande  kinderen kunnen afgezet worden. 

2. Openbaar vervoer in smalle straten in het stadscentrum dient plaatst te maken voor de voetganger en de fietser. Dus:

Geen tram in de Veldstraat en op de Koornmarkt, wel een centrumhalte aan het koophandelsplein.

Geen tram  of bus doorheen de Brabantdam of de Vlaanderenstraat, wel een centrumhalte aan het Zuid.

Eenmaal dit wordt gerealiseerd volgt een cascade aan mogelijkheden om  de stad een sterke toename te laten kennen als tofste plaatst om er te zijn.

 

Ben je geïnteresseerd in hoe andere steden het doen ga dan naar:

http://www.mobielvlaanderen.be/studies/mobielesteden/eindrapport.pdf