Burgerparticipatie Gent 2017
Dirk Coopman |
/ #2 BRAVOKO Gent2014-08-02 08:40Er zijn twee tegenargumenten vanwege het kabinet van de schepenen ten aanzien van de kritiek en vooral de voorstellen in de OPEN BRIEF : 1. dat het openbaar vervoer 'de mensen' moet kunnen vervoeren tot in het stadscentrum. En dat daarom dit tracé vast ligt. 2. dat het niet gaat over een nieuw plan maar over een heraanleg en dat daarom een openbaar onderzoek en inspraak niet eenzelfde noodzakelijkheid kent. Antwoord op deze tegenargumenten: 1. Als de tram vanuit de Papagaaistraat ter hoogte van het Koophandelsplein (oud justitiepaleis) een bocht maakt naar het St-Pietersstation dan stopt die tram aan het begin van de autovrije Veldstraat en dat is toch ook een bediening van het centrum b.m.v openbaar vervoer. Daardoor hoeft de tram niet meer verder te rijden over de Kouter noch in de Veldstraat. Wie die winkelt in de Veldstraat wil daar een tram? Welke winkelier is gebaat bij dit tramverkeer? Waarom kunnen kinderen en fietsers niet vrij bewegen zonder risico in het Gentse stadscentrum terwijl dat in dozijnen andere Europese steden wel kan. Een tweede centrumhalte stellen we voor aan het ZUID. Immers het begin van de Vlaanderenstraat behoort eveneens tot het centrum van Gent. Zowel het begin van de Velstraat als het Zuid moet men beschouwen als het stadscentrum, wat dus wil zeggen dat in ons voorstel wel degelijk het stadscentrum wordt bediend. Het centrum slechts beschouwen als een punt temidden van een stad , hier dan de Koornmarkt, is een zeer enge (in letterlijke zin) definitie van het stadscentrum als een middenpunt. Zo'n enge kijk vanwege ons bestuur op de stad is nefast voor haar gebruik en aantrekkelijkheid. 2. Het bestaande tracé is dertig jaar oud. Ondertussen is er veel veranderd en zijn er expliciete andere verwachtingen ten aanzien van de stad. Het gebrek aan inspraak en voeling met onze tijd is politiek bedrijven die eveneens niet meer van deze tijd is. Openbaarheid van bestuur, transparantie, ruime bevraging, en ontvankelijkheiud voor breed gedragen suggesties en verwachtingen is de nieuwe norm voor goed bestuur. Het is dan ook evident dat er aanpassingen komen op dit ongeïnspireerd plan dat niet veel meer is dan een heraanleg van een oud achterhaald idee van mobiliteit en stedelijkheid. Het kabinet van de schepen stelt:' de werken beginnen reeds volgende week' dat is een ongepermiteerde misleiding. Het is niet omdat over het gehele project een aantal ondergrondse leidingen eindelijke worden vervangen (bevoorbeeld loden buizen waaruit we al decennia water drinken), dat het bovengrondse deel daarmee is gestart. De planning zoals stad Gent die heeft kenbaar gemaakt staan wijzigingen toe aan het bovengrondse deel. Het herleggen van het tramtracé is geen vrijgeleide om het autovrij gebied van de stad niet drastisch uit te breiden. Integendeel durf en ga ervoor om de stad aantrekkelijker te maken terwijl dan toch werken op deze schaal aangekondigd zijn. De Vlaanderenstraat en de Brabantdam en alle in de OPEN BRIEF opgesomde straten verkeersvrij maken is wat hier te doen staat om van Gent een eigentijdse aantrekkelijke stad te maken. |
|
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
Gort over de grens moet blijven.
Open brief aan de Belgische regering - Leg de lat hoger: stop de blokkade, stop de genocide
Respecteer de euthanasiewet
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
De St. Victorkerk behouden voor ontmoetingen.
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Steun KEES van DAAIBOOI BEACH CURACAO
Kortsnuiten Blijven Bestaan
Bescherm minderjarige vluchtelingen tegen het nieuwe asielbeleid!
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Behoud Losloopgebieden voor Honden op de Utrechtse Heuvelrug, in Austerlitz, en Zeist
Geen Noodopvang / AZC op het Hocrasterrein te Bussum
Castratie-/sterilisatieplicht huiskatten Nederland
Red Nederland: Heropen de Gaswinning!
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Voor een realistische snelheid van 90km/u op de Houtlaan in Wijnegem!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Steun Poptempel De Kuip
9371 Gemaakt: 2024-10-12
Gort over de grens moet blijven.
5573 Gemaakt: 2025-06-16
NEEN aan de afbraak van de NEKKERHAL in MECHELEN
5281 Gemaakt: 2025-06-15
Open brief aan de Belgische regering - Leg de lat hoger: stop de blokkade, stop de genocide
9259 Gemaakt: 2025-06-04
Behoud de NS JongerenDagkaart
2551 Gemaakt: 2025-06-24
Pak ons buitenzwembad niet af!
1816 Gemaakt: 2025-06-02
STOP ASIELCENTRUM IN SCHILDE!
1016 Gemaakt: 2025-06-05
NEE TEGEN AZC ZUIDBUURT VLAARDINGEN
1514 Gemaakt: 2025-06-04
Kortsnuiten Blijven Bestaan
2914 Gemaakt: 2024-10-23
🆘 Red voetbalvereniging Batavia’90 – Laat de gemeente niet wegkijken!
714 Gemaakt: 2025-06-28
Geen nieuw gemeentehuis voor gemeente Het Hogeland
3335 Gemaakt: 2025-05-08
Laat de johannesschool bestaan
459 Gemaakt: 2025-06-16
Vragen aan rectoraat en decanaat over Gaza
407 Gemaakt: 2025-06-04
Castratie-/sterilisatieplicht huiskatten Nederland
315 Gemaakt: 2025-06-04
Stop het visieloze RUP voor Schildestrand
284 Gemaakt: 2025-06-25
Betonstop Maria-ter-heide/ Brasschaat
262 Gemaakt: 2025-06-17
Eindejaarsreis
220 Gemaakt: 2025-06-05
Bezwaar Windturbines Stad Kortrijk
212 Gemaakt: 2025-07-03
Open brief GBS Jezus-Eik
210 Gemaakt: 2025-06-18
❌ Petitie tegen de locatie van de nieuwe brandweerkazerne in Nieuwpoort
204 Gemaakt: 2025-06-18