Red het Wertheimpark

Fedde Schouten

/ #14 Nav #12 Petra Katz

2014-06-28 22:58

Mijn woorden bezijden de waarheid noemen is op zich weer bezijden de waarheid. Ik baseer me op (de tekeningen van) het ontwerp. Wat ik probeer is feiten van meningen te scheiden. Zo schrijft u: "dit monument is te groot, het park is te klein. Het past gewoon niet." Dat zijn geen feiten, dat zijn meningen. U vindt iets, ik vind dat juist anders.

Als je sec kijkt naar het ontwerp, dan zie je dat de architect er uitstekend in geslaagd is het monument in te passen in de daarvoor aangewezen ruimte. Dat is volgens mij een feit. Het is u ongetwijfeld bekend dat een onafhankelijke partij in de discussie, de Vereniging Vrienden van Amsterdamse binnenstad, het ontwerp op z'n meritus heeft beoordeeld en vervolgens geconstateerd heeft dat het monument gewoon past in het park. Qua ontwerp, qua omvang, qua gebruiksfunctie van het park.

Dat de plaatsing van een monument impact heeft op de omgeving ontkent niemand. Waar je ook maar in een stad als Amsterdam iets verandert, het zal altijd gevolgen hebben voor omwonenden. Dat lijkt mij overigens inherent aan het wonen in de stad, en dat is een keuze die je als bewoner zelf maakt. Ik ben van mening dat de impact van dit momument op de omgeving zeker niet van dien aard is, dat daarom naar een andere locatie zou moet worden uitgeweken. Sterker nog, ik vind het een prima locatie.

Dat is overigens een opvatting, die ik niet zal proberen te vermommen als feit.