Weidevenne:Veiligheid voor alles!!!!!

Achterkamertjespolitiek

/ #393 Vooropgezet oneerlijk spel

2014-06-11 21:30

Ik ben vanavond naar de voorlichtingsbijeenkomst in de Kraal geweest. Na afloop alles nog eens overdenkend vind ik het hele traject van de besluitvorming nogal stuitend: er is handig gebruik gemaakt van gaten in de regelgeving door basisschool de roos. Volgens mij zit het als volgt:
1) de school heeft een 'businessplan' ingediend dat op een onrealistisch onderzoek is gebaseerd. Doel van het onderzoek was om een zo hoog mogelijk aantal leerlingen of doelgroep te bereiken.
2) Op basis van dit onafhankelijke, maar onrealistisch onderzoek moet de overheid toestemming geven, omdat aan de benodigde quota wordt voldaan
3) Omdat de overheid toestemming heeft gegeven moet de gemeente de school een plaats toewijzen
4) het businessplan of schoolplan is niet uitvoerbaar, maar dat geeft niet, want de toestemming is er. Sterker nog, het is niet eens de bedoeling om de gestelde doelen/leerlingen te halen. Daar worden we vanavond zelfs mee gerustgesteld.
5) op termijn wordt de school in de Weidevenne een dependance van Zaandam. Dat is niet eens plan B. Dat is plan A. Dat is wel duidelijk na vanavond.
6) omdat de gemeente verplicht is om een plaats toe te wijzen doet de gemeente er alles aan om dit besluit door te drukken, en dus licht ze de buurt niet in, want dat geeft alleen maar verzet, met de kans op vertraging en nog meer problemen voor het college, de raad en de raadsleden. Dus: zo laat mogelijk de wijk en de omwonenden informeren.
7) ondanks de goed bedoelde afsluiting van de voorzitter, gaat de gemeente hier natuurlijk helemaal niets van leren. Sterker nog, dit hele traject is een bewuste keuze geweest van alle partijen. Volgende keer gaat het precies weer zo.

Een belachelijke gang van zaken die mij tegen de borst stuit. Ik vond het al geen goed plan, die school, maar nu ben ik nog veel meer tegen dan ik al was. Alleen al vanwege de gang van zaken, en over hoe er met ons buurtbewoners wordt omgegaan.