Open brief aan alle leraars - De leraar spreekt...


Gast

/ #111 Re:

2014-05-21 12:52

#109: -

Als je zo al begint gaat het de verkeerde richting uit. Zeker voor leerkrachten in het secundair onderwijs dien je wel degelijk deels als psycholoog en/of gedragstherapeut te handelen. De leerlingen spenderen namelijk het grootste deel van hun tijd (dat ze wakker zijn) in de klaslokalen. Waar anders moeten de persoonlijke problemen van de leerlingen opgevangen worden? Er wordt nu al veel te weinig gehandeld tegen pestgedrag en pestkoppen. Even op straf gaan staan...

Als die verantwoordelijkheden al niet bij jullie zouden liggen zal het niet lang duren of jullie beginnen te zagen dat jullie ook geen voorbeeldfunctie moeten zijn.

Voor al de mensen dat zeggen dat het probleem bij de leerlingen ligt. Jullie hebben het over minderjarige mensen. Mensen dat volgens de overheid de wijsheid niet hebben om mee te beslissen over de politiek. Ik ga hier ook volledig akkoord mee, maar hou daar ook rekening mee in de klaslokalen dat dit mensen zijn dat niet op alle vlakken verantwoordelijke beslissingen kunnen nemen. Het is zowel aan de ouders als aan JULLIE om het studeren aantrekkelijk te maken. Want is jullie beroep werkelijk zo nobel en fantastisch als de meeste leerkrachten (ja, de meesten) gewoon wat leerstof uit een boek aframmelen, een toets opstellen en deze verbeteren? Er zijn slechts een paar leerkrachten dat in mijn ogen de echte waarde van het leerkracht zijn vertegenwoordigen door de lessen interessant te maken.