Surfen begint pas bij 7bft!

MV+

/ #83 Superdag in Nedreland

2014-05-12 12:53

Mr Decaluwé bedankt ! !

Ik ben noodgedwongen naar Nederland geweest om te kiten met mijn zoon. We hebben een prachtige dag gehad.
Dankzij Decaluwé hebben we ontdekt hoe fantastich Nederland is.
-Prachtige goed onderhouden wegen fantastische fietspaden alles netjes.
-Bovendien gratis mooie parkings aan de surplaatsen op de dijk
-toiletten netjes onderhouden met wc papier en op het strand
-patrouille met de jeep van de reddingsdienst.
-100 den kiters en windsurfers hebben daar genoten.
-Fantastische beachclubs en restaurants op het strand en dit alles gratis.
Vanuit Antwerpen of Brussel is dit verder rijden.

Om te kiten in België moeten we betalen om lid te zijn van een club om dan tenslotte als het waait aan te kant te mogen blijven.

Hoe komt het dat een land zoals frankrijk met meer de 12.000 km kust en een waterland zoals Nederland met meer dan 450 km kustlijn de veiligheid van windsurfers en kitesurfers wel betrouwen en dat in Belgie met amper 60 km verbod optreed als er wind is boven 7 bft.

Met al het geld dat dit WE verkwist werd aan boten die patrouilles uitvoeren op een lege zee en de patrouilles op het strand door de politie zouden heel wat beter inspanningen kunnen gebeuren om waterrecreatie te promoten en te ondersteunen.
Nu was dit verspild geld met negatieve impact (VERBOD) ipv positief bezig te zijn (PROMOTIE).
Mr Decaluwé heeft zijn kamp gekozen.
Er is geen verbod om op hem te stemmen spijtig genoeg ook niet op de rest van CD& V die hem zijn gang laat gaan, maar de oproep is duidelijk denk ik.

De ongevallen die gebeurt zijn in het verleden zijn echt jammer en deze betreur ik ten zeerste.
Het zijn ongevallen met "kites" maar niet met "kiters". Wat is het verschil?
Een kiter is iemand die les gevolgd heeft en het water op mag na een reeks lessen. De ongevallen die gebeurd zijn waren meestal met mensen die aan het proberen waren op hun eentje of met iemand die er niet voor opgeleid was. Dit zien we echter nog regelmatig in de buurt van onze clubs. Als je deze mensen dan aanspreekt dat dit gevaarlijk is en verboden dan stoppen sommigen maar anderen gaan gewoon door. Ook na het verwittigen van de verantwoordelijken van de club heeft dit geen impact. Dit is WEL een job van de politie.

De 7 bft regel is niet te volgen. Gisteren vanaf 15uur mocht men het water terug op, dit terwijl de wind pas beneden de 7 bft gezakt is om 19u30 en dit enkel op de grafiek van Oostende. Op die van Blankenbergen, Nieuwpoort en Zeebrugge moet men wachten tot 01.30 maandag!
Kijk naar de grafieken op safekiting.be (http://www.safekiting.be/default.aspx)
Je kan de grafiek van de laatste maand of 7 dagen opvragen.

Stoppen de patrouilles misschien om 15u of kort daarna?? Hoe wordt dit gecommuniceerd naar de bedrogen surfers die op het strand staan te wachten (als ze al wachten op enige hoop)??
Het is duidelijk uit dit verhaal dat deze regel geen steek houdt.
In Nederland noch Frankrijk is er dit WE een kiter verongelukt. (ook geen belg Mr Decaluwé ;-)

Nogmaals bedankt Mr Decaluwé vanaf volgend jaar zullen de clubs wel leeglopen dankzij uw en willetje om de media's te halen en dit op de kap van gepasioneerde sporters die op negatieve wijze bestempeld worden van roekeloze waaghalzen. Mr Decaluwé u bent op sensatie gericht en weet dat dit bij de media pakt. Uw onkundigheid op gebied van deze watersporten is gedemonsteerd. Schoenmaker blijft bij uw leest!

U grabelt nu reeds terug door te zeggen dat u de 7 beaufort regel wil aanpassen.
Mr, deze regel bestaat reeds zoooo lang, maar werd echter nog nooit zo strikt gehandhaafd als dit WE, door uw aandringen in de media?
Dit is een vrij tegenstrijdig signaal.

Ik ben de laatste maanden door omstandigheden (een vriend die een huis heeft in het noorden van frankrijk) regelmatig ook daar gaan kiten.
Wat een verschil met belgië geen limiten van 7 bft. Zeer welkom en eveneens prachtige hulpverlening die paraat en competent is! Zonder te spreken over de kwaliteit van het water en de prachtige omgeving!

Ik ben een winsurfer en kitsurfer begonnen als 16 jarige en nu 52 jarig.
Ik heb deze passie mogen delen met mij zoon en beleven fantastische momenten samen.
U kan zich dit helaas niet voorstellen van achter uw bureel.
Mijn zoon is mij geliefd en ik zou hem nooit op het water sturen als ik zou denken dat er gevaar is.
We zijn de laatste 2 winters de meest woeste elementen (wind en golven) gaan opzoeken in het puntje van Bretagne) We zijn samen het water op geweest in golven van 6 meter hoog en hebben gekite tot windsnelheden van 120 km /u. U hebt wellicht van de stormen in Bretagne gehoord deze winter?
De dagen dat het teveel was zijn we niet op het water geweest. We zijn niet gek!
We hebben geen betuttelde regels nodig!
Als u dan toch wil helpen, stuur uw mannen gerust als we iemand vinden op het strand die uit onwetendheid roekeloos bezig is en die ondanks onze wijze raad hiermee niet wil stoppen.

Hoogachtend
MV+