Verklaring aan Comité 4-5 mei

Bart

/ #43 Wat is het doel van de petitie?

2014-04-15 17:00

Natuurlijk is dit een beladen onderwerp, daarom heb ik ook de tijd genomen om de petitie een aantal malen door te lezen.
Daarbij bekroop me steeds meer de vraag wat het doel van deze petitie is? Juist een definitie van "wat we herdenken" luistert heel nauw, omdat iedereen daar zijn eigen definitie voor heeft.

De manier waarop de huidige petitie is opgesteld sluit niet "de daders" uit, maar ook al onze bevrijders!

"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij Nederlanders of de vluchtelingen die woonden in het Koninkrijk der Nederlanden, welke in de Tweede Wereldoorlog zijn vermoord, gesneuveld en gestorven, waarbij Joden, Sinti en Roma als slachtoffers van de genocide expliciet worden genoemd."
- Los van de vraag welke slachtoffers expliciet genoemd moeten worden: we herdenken dus alleen Nederlanders of vluchtelingen? Niet de vele Niet Nederlandse soldaten en burgers die hun leven lieten om datzelfde Nederland te bevrijden van onderdrukking?

"Wij herdenken de slachtoffers, niet de daders."
"Ook gedenken wij Nederlanders die na de Tweede Wereldoorlog het leven lieten in oorlogssituaties en bij vredesmissies."
-We gedenken dus ook Nederlanders die het leven lieten terwijl ze oorlogsmisdaden begingen in bijv. voormalig Nederlands Indië? Zijn dat dan geen daders?

En begrijp me goed: ik zeg hiermee niet dat alle Nederlandse soldaten oorlogsmisdadigers waren. Maar het Nederlandse leger was wel een bezettingsmacht. Dat kan je de eenvoudige soldaten niet kwalijk nemen, maar werpt wel een ethische vraag op in verhouding met de discussie over slachtoffers en daders.

Het is jammer dat er niet gekozen is voor bewoordingen waarbij Nationaliteit niet zo relevant is.
Waarom niet gewoon alle mensen herdenken die gedurende de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden hun leven lieten opdat wij in vrijheid konden leven.
En daarnaast de slachtoffers die in dezelfde periode vermoord, gesneuveld en gestorven zijn door onderdrukking, stelselmatige vervolging en haat. (Daarbij kan men dan nog steeds groepen noemen als expliciet slachtoffer)
Tot slot het herdenken van alle Nederlanders die hun leven lieten,in oorlogssituaties en vredesmissies, voor de vrijheid en veiligheid van anderen.

(Op mijn definitie zal ook veel aan te merken zijn, maar ik probeer een voorbeeld te geven...)