Ik doe aangifte tegen Geert Wilders

De boemerang

/ #2330 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-04-06 11:19

#2329: Anonymous - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"Vanaf het ogenblik dat moslims kritiek toestaan dat hun religie bekritiseerd wordt en gelovigen zonder bestraffing hun religie kunnen verlaten, is er hoop."

Er zijn zeer veel moslims die kritiek toestaan en ook zelf uiten. U bedoelt wellicht 'vanaf het ogenblik dat alle moslims kritiek zullen toestaan'. Welnu, dat is ijdele hoop. Nochtans is er tot die tijd (die dus nooit komen zal) beslist geen escalatie onvermijdbaar. De escalatie wordt juist uitgelokt door de opruiende tactieken van een Wilders, Dewinter, Le Pen, enz. Als ook deze mensen een open dialoog willen aangaan en bereid zijn te zoeken naar een humane, diplomatieke oplossing, dan blijft die escalatie beperkt tot enkelingen (Breivik, c.s.).

"Focusen op Wilders is zinloos en denken dat het probleem opgelost wordt als hij monddood wordt gemaakt, is naïef."

Is zinloos in zoverre dat daarmee wel de startmotor van veel ellende wordt uitgeschakeld — het probleem is daarmee inderdaad niet opgelost. Het probleem kan enkel opgelost worden als eenieder voor zichzelf leert denken en niet kritiekloos achter anderen aanloopt (Wilders, de imam/predikant/pastoor, de koning, om het even wie); vandaar mijn voortdurende oproep voor vrijheid van meningsvorming. Is ook ijdele hoop, weet ik, maar ook dan zal het werkelijke probleem nog slechts beperken tot enkelingen en dus beter beheersbaar zijn.

Misschien de belangrijkste vraag die men zich steeds opnieuw weer dient te stellen is: "Is dat wel zo?". Stel die vraag bij alles wat u ziet, hoort, leest, bij wat de ander zegt, bij wat u zelf denkt en stel die vraag serieus.