Handen Af Van onze Kermissen

iemand die wil dat de mensen stil staan bij de feiten

/ #108 rechtzetting

2014-03-28 08:20

De foor *stond* niet oorspronkelijk op de gedempte zuiderdokken. Die stond quasi aan het eilandje. Later verhuisd naar de Leien omdat de oude locatie te klein werd. Toen de auto de stad in kwam, werd het te druk op de Leien en moest deze naar een andere, *illegale* locatie, de gedempte zuiderdokken.

Daar werd ze gedoogd door het stadsbestuur voor zoveel jaren. Ik zie niet onmiddellijk wat nu opeens het probleem is om te verhuizen, terwijl dit historisch gezien misschien zelfs een logische keuze is. Voor velen is de huidige locatie de enige "gekende" locatie van de foor maar dat was dus niet altijd zo.

Los daarvan:
- groter gebied, dus de foor kan groeien op spoor Oost
- betere bereikbaarheid, niet in het centrum, vlot bereikbaar met openbaar vervoor/vlak aan op- en afrit autostrade
- net buiten woongebied, dus geen lawaaihinder, overlast, etc.

Je moet het bekijken als een evolutie. Zo'n mega evenement als de Sinksenfoor, daar moeten we de vraag durven stellen of dat wel thuis hoort in een dichte stadskern. Ik zie dus eigenlijk het probleem niet direct. Ook qua broodwinning, dat blijft toch hetzelfde?

Of is het omdat de foorkramers liever op het zuid staan omdat de buurt wat chiquer geworden is en ze hopen op die manier meer omzet te draaien? Of is "Borgerhout" het probleem? Het sportpaleis hoort bij Antwerpen en is voor de meeste ook niet "Merksem" - dus dan zal spoor Oost voor de meeste ook nog wel Antwerpen zijn zeker?

Trouwens, er waren ooit plannen om de gedempte dokken terug open te stellen, gedaan met de lelijke parking op het Zuid en dan moest de foor ook verhuizen.

Ik zou het problematisch vinden mocht de stad geen alternatief gezocht hebben. Ik ben nu van mening dat het alternatief dat werd gevonden mogelijks een veel betere locatie is dan waar ze nu staat. Vandaar vind ik de actie zwaar overdreven, zeker gezien de zwakke argumentering dat ze "daar hoort" en "traditie" terwijl dat niet het geval is historisch gezien.