BEERSE - Nieuwe parallelweg als ontsluitingsweg voor vaste brug

Een burger die op zoek is naar een duurzame oplossing, geen uitstel van alle problemen

/ #32 Een inwoner die de voorkeur geeft aan een duurzame / snelle oplossing

2014-02-19 18:27

#14: Louis -

Beste Louis,

Onze communicatie is helemaal niet zwart-wit en volledig gebaseerd op feiten, observaties en concrete gegevens, wat niet gezegd kan worden van de communicatie die gevoerd wordt door het gemeentebestuur die suggereerd om transparant te zijn en die inspraakmogelijkheden voorziet. Iedereen die aanwezig was op één van de desbetreffende vergaderingen heeft kunnen vaststellen dat het kostenverhaal niet hard gemaakt wordt en men hun cijfers volledig achterwege laat, en toch heeft men zogezegd al beslist. Deze beslissing zal nog bijgestuurd worden, daar wordt voor gezorgd. Qua aansluiting op de baan Antwerpen-Turnhout, hierover kunnen wij als inwoners niet beslissen en dit maakt voor beide tracés geen verschil uit, want ze moeten toch verplicht terug samen komen op dezelfde plaats. Dus uw vraag hierbij is irrelevant want hier moet ook Vlaanderen mee over beslissen want dit is geen gemeenteweg en bevoegdheid alleen.

De wegkeuze is ook niet vrijblijvend en men moet hierbij rekening houden met enkele verplichtingen, zeker gezien het een uiterst drukke weg gaat worden met zeer zwaar vrachtverkeer (zware metalen en andere zware ladingen).

Qua groeiend container vervoer via de vaart, deze oplossing is niet interessant voor de bedrijven. De experimenten tot hiertoe waren geen succes en door de beperkte breedte en diepgang van het Kempisch kanaal gaat dit - spijtig genoeg - geen grote rol van betekenis kunnen betekenen. 

De link met de E34, dit is een duidelijke doelstelling om steeds meer vrachtwagentrafiek richting de E34 te laten verlopen. Daarom weten wij nu ook al dat het niet gaat over een ontsluiting van slechts 3 bedrijven. Dit is geen ware werkelijkheid, alle bedrijven aan de andere kant van het kanaal zullen verplicht worden om hun vrachtwagens via de vaste oeverbrug te laten gaan. Daarom kan je nu al weten dat de cijfers van 3300 extra vrachtwagens per week wellicht onderschat zijn geworden. Men kijkt in de actuele cijfers enkel naar een paar bedrijven, de ware realiteit verzwijgt men. ADAMS, SITA en vele anderen gaan ook over de brug moeten. Een te grote verzadiging, terwijl er een waardig / duurzaam alternatief is. Onacceptabel. Ik wil gerust met u samenzitten om in dialoog te gaan over deze aspecten. Onze dossierkennis is sterk genoeg en ideeën uitwisselen moet zeker kunnen. Laat dan gerust weten, dan maken wij tijd vrij.