Petitie voor alcoholslot

ploepsie1

/ #28

2013-12-18 18:55

In mijn auto is een alcoholslot ingebouwd. Bij de 1e starttest van de auto gaf het alcoholslot op 30-11-2013 om +/- 10.45 uur aan "Test Niet OK". Om later uit te kunnen sluiten dat de 1e starttest niet verklaarbaar kon zijn uit het feit dat ik alcohol gedronken kan hebben reed ik na de 2e test Test OK met de auto naar het politiebureau en stelde de vraag of mij door de politie een alcoholtest kon worden afgenomen. Na de situatie te hebben uitgelegd meldde de agente dat dat niet kon omdat iedereen wel binnen kan lopen met een dergelijk verzoek. Vervolgens vroeg ik of de politie een korte verklaring kon opstellen waarin is opgenomen dat ik, o.v.v. datum/tijdstip, heb aangeboden een alcoholtest af te leggen; een hulpofficier van justitie antwoordde dat ook dat niet kon omdat; a. ik niet bij het bureau geregistreerd sta b. dat alleen bij een strafrechtelijk onderzoek kan plaatsvinden.
Op mijn klacht dat: 1. mij de mogelijkheid is ontzegd om te bewijzen dat ik op 30-11-2013 om +/- 10.45 alcoholvrij was 2. de redenen die zijn aangegeven om mijn beide verzoeken niet te honoreren onjuist zijn ontving ik de volgende reactie van de politie:

"Navraag bij het beleidscentrum van het CBR leverde op dat de Politie niet verplicht is om verklaringen te verstrekken inzake het verzoek om een alcoholtest af te laten nemen
als bewijs daar uw alcoholslot een vreemde melding gaf.
Het CBR gaf aan louter en alleen uit te gaan van de uitgelezen registraties van het alcoholslot en geen verklaringen van politie op te nemen in de registraties. Daar wij volgens de procedure gehandeld hebben zien wij verder geen klachtgronden om uw klacht verder in behandeling te nemen."

Mijn reactie: In uw reactie gaat u niet in op mijn verzoek, gedaan aan de politie op 30-11-2013, en de daaraan gerelateerde klacht om mij een alcoholtest af te nemen. Het is niet aan het CBR om te bepalen wat de verplichtingen zijn van de politie. Ik verneem, eveneens graag op korte termijn, op grond waarvan u tot de conclusie "Daar wij volgens de procedure gehandeld hebben etc." komt.

Reactie politie: "We beseffen dat we u hiermee een antwoord geven dat anders is dan u had verwacht. Wij denken ook te zien dat we de verwachtingen die u van ons en klachtbehandeling hebt, niet kunnen waarmaken. We zullen in het vervolg alleen dan reageren als we constateren dat mogelijk iets met klachtbehandeling kan worden bereikt. In de andere gevallen zullen we uw correspondentie voor kennisgeving in het dossier voegen zonder u daarover te berichten. Wij wijzen u op de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Nationale Ombudsman."

Mijn reactie: Op de site Rijksoverheid.nl lees ik het volgende over de afhandeling van een klacht: "Vaak nodigt de politie u uit voor een gesprek om uw onvrede weg te nemen. Als u ontevreden blijft, start de chef van de betreffende regionale eenheid een onderzoek. Een onafhankelijke klachtencommissie adviseert hem bij dit onderzoek. Als u het niet eens bent met de uitkomst van het onderzoek, kunt u de Nationale ombudsman inschakelen. "In uw reactie gaat u hieraan voorbij en wijst u alleen op de mogelijkheid de Nationale Ombudsman in te schakelen. Alvorens ik eventueel van de laatstgenoemde mogelijkheid gebruik maak wil ik, door het uitblijven van een adequate reactie op mijn klacht, gebruik maken van de eerstgenoemde mogelijkheid; ik verzoek u hiertoe over te gaan en zie uw antwoord tegemoet.

Wordt vervolgt................