Behoud van godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs

Vakdocente HVO
Gast

/ #198 Wat voor een maatschappij willen wij?

2013-06-05 21:35

Het lijkt erop dat beleidsmakers denken dat de inhoud van ons onderwijs gereduceerd kan worden tot meetbare en toetsbare kenniseenheden. Hapklare brokken met standaard in- en gewenst éénvormige output; eenheidsworst. Geen ruimte meer voor individualiteit en persoonlijke ontwikkeling, het vragen, de verwondering, de ervaring, rust en ruimte voor ideeën, bezinning, creativiteit en vorming.
Ik maak me ernstig zorgen over de ruimte die de kenniseconomie binnen het onderwijs inneemt en vraag me af wat voor een mensen er straks uit dit onderwijssysteem tevoorschijn komen...
Zullen ze gelukkig zijn? Zelfredzaam? Kritisch? Creatief? Autonoom? Of enkel prestatiegericht en berekenend?
10 miljoen is een fractie van een begroting, HVO kan een essentiële schakel zijn in het ontwikkelingsproces van kinderen.