Geen Engels, maar Nederlands bij Geesteswetenschappen
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Wie het Nederlands niet eert, is het Engels niet weerd.
Re:
Voor de vegetariërs: stakeholder = (meestal) belanghebbende, betrokkene.
This comment has been removed by the person who wrote it.
ain´t talkin about you ,
you simple empty headed crack head
Nederlands is inmiddels de derde vreemde taal geworden maar zonder beheersing van onze moedertaal is het moeilijk vaardigheden in een vreemde taal te verwerven.
Engels is een simpele taal om te leren, hele volkstammen uit
de jaren zeventig zijn er mee opgegroeid.
De meeste mensen denken dat Engels iets heel speciaals is
zo speciaal dat als je bij een uitzendbureau solliciteert daar
als eerst naar vragen terwijl ik een kei ben in engels opgeroeid
mee in de seventies etc aaaarrgh.
Ik vind dit een eerder slap standpunt. (Zelf zou ik eisen: Engels pas vanaf het moment dat men aan onderzoek doet, en gedeeltelijk in de fase die hierop voorbereidt.) Het geeft aan hoever de geesten al gevorderd zijn. Maar beter iets dan niets. Dus gefeliciteerd met uw petitie.
Ik ben het helemaal eens met dit manifest. De meeste Nederlanders beheersen de engelse taal net genoeg voor gebruik in eenvoudige zaken als films, boeken en vakantie. Een diepgaande conversatie/ discussie in een vreemde taal verloopt problematisch. Als academicus dient men zich goed te kunnen duiden en dit lukt alleen in de moedertaal. Zelfs tweetalig opgevoedden hebben een voorkeurstaal.
Sorry, maar dit gaat toch echt een brug te ver! Gewoon in het Nederlands houden. Doen de Fransen en Engelsen ook. Die gaan ook geen les geven in het Nederlands of in het Duits. Een Fransman zal nooit en te nimmer Engels spreken, waarom zouden wij dat dan wel gaan doen?
Cor van Bree, em. hoogleraar historische taalkunde / taalvariatie Nederlands in Leiden.
| This discussion has been closed. |