Behoud van godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Kinderen leren praten over gevoelens en oefenen sociale vaardigheden. En dit vaak op speelse wijze.
Erg goed!!
Denk aan het ontwikkelen van normen en waarden bij kinderen!!
Goede actie. Het vormende aspect van het onderwijs staat al veel te veel onder druk, o.a. door het zgn. 'opbrengst gericht werken'. Scholen moeten geen leerfabrieken worden. Het godsdienstig vormingsonderwijs draagt bij aan noodzakelijke vorming van leerlingen.
Onbehoorlijk bestuur dat kennelijk door de minister wordt gedekt
Het gaat nog zover komen dat er zendelingen naar Nederland gezonden worden om ons over de bijbel en het evangelie te vertellen.
Kinderen leren keuzes te maken, respect te hebben voor andere meningen, naar elkaar te luisteren.
H.V.O. is voor veel kinderen "een warm bad".
De culturele ontwikkeling van jonge mensen dreigt weer verder ten onder te gaan. De kortzichtigheid van het primaat van economische motieven zal verder leiden tot geestelijke verarming in de maatschappij. We zien de gevolgen hiervan overal optreden. Godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs staat aan de basis van de nederlandse cultuur en het nederlands recht. Investeren in geestelijke en morele voming is absoluut noodzakelijk!
Wat voor een maatschappij willen wij?
Het lijkt erop dat beleidsmakers denken dat de inhoud van ons onderwijs gereduceerd kan worden tot meetbare en toetsbare kenniseenheden. Hapklare brokken met standaard in- en gewenst éénvormige output; eenheidsworst. Geen ruimte meer voor individualiteit en persoonlijke ontwikkeling, het vragen, de verwondering, de ervaring, rust en ruimte voor ideeën, bezinning, creativiteit en vorming.
Ik maak me ernstig zorgen over de ruimte die de kenniseconomie binnen het onderwijs inneemt en vraag me af wat voor een mensen er straks uit dit onderwijssysteem tevoorschijn komen...
Zullen ze gelukkig zijn? Zelfredzaam? Kritisch? Creatief? Autonoom? Of enkel prestatiegericht en berekenend?
10 miljoen is een fractie van een begroting, HVO kan een essentiële schakel zijn in het ontwikkelingsproces van kinderen.
This comment has been removed by the author of the petition.
| This discussion has been closed. |