€200 en nog veel meer: GEEN STIJL

€200 en nog veel meer: GEEN STIJL / Mededelingen / Vrije artsen keuze blog / Opmerkingen


Gast

#1

2014-06-04 10:09

Heb gereageerd op zijn blog!
Hans Rohlof
Rens Vlasblom, psycholoog NIP

#2 veramerikanisering GGZ

2014-06-04 10:26

Zorgverzekeraars zijn er niet op uit te vergoeden waar nodig, maar niet te vergoeden waar mogelijk!!

Gast

#3

2014-06-04 10:57

Wie bedenkt dat de huisarts door de zorgverzekeraar moet worden aangewezen geeft wel een hele eigen invulling aan begrippen als vrije marktwerking en eigen keuze. Mij bekruipt het gevoel dat we niet alleen gas uit het Oostblok importeren, maar dat ook het Poetinisme een oprukkende beweging maakt. Dat kan toch niet waar zijn?

Roelf Scholma

Freelance journalist / tekstschrijver

@Cosninix


Gast

#4

2014-06-04 12:50

Huisarts moet zelf uit kunnen maken naar wie hij de patiënt verwijst. Het is toch hopelijk niet de bedoeling met dit voornemen de huisarts "af te schaffen " en dat de zorgverzekering op de stoel van de huisarts gaat zitten ?
Geloof niet in die drogreden dat dit voor een betere kwaliteit is.

Gast

#5

2014-06-04 12:51

Opvolgende ministers zijn al lang bezig het zorgverzekeraarsmonopolie de heerschappij te geven over ieders gezondheidszorg.De beroeps verenigingen hielden zich blind en doof.Zie http://www.scribd.com/doc/206110388/Zorgverzekeringen-in-monopolievorming-2014

Gast

#6

2014-06-04 13:03

Belachelijk. Wil zelf kunnen bepalen welke arts ik wil of welk ziekenhuis.

Gast

#7

2014-06-04 13:48

voor mij is het al te laat. Ze hebben al 200 euro afgeschreven voor maar een half jaar aflopende therapie. Stelletjes geldwolven

Gast

#8

2014-06-04 15:07

Ik ben ook bang dat de zorgverzekeraar te veel macht gaan krijgen en waar stopt dat? Het voorbeeld spreekt voor zich. Dit moeten wij toch niet willen. Bezuinigen ok. Maar dit is niet de manier.

Gast

#9

2014-06-04 15:27

Mooie blog met een treffend metaforisch voorbeeld! En zo verzonnen is het niet. Er zijn nu al talloze beperkingen, voetangels en klemmen door de steeds verder uitdijende macht van zorgverzekeraars.

Zelf ben ik werkzaam als psychotherapeut (BIG) en ben ik bij aanmeldingen van cliënten voor mijn praktijk gedwongen nu al te checken waar men verzekerd is. Eerst de polis, dan de patiënt/cliënt. Dit i.v.m. de vergoeding door zorgverzekeraars c.q. de door hen gehanteerde omzetplafonds. Want ik zit voor noppes te werken bij overschrijding van het mij toegekende budget óf ik moet de kosten bij de cliënt neerleggen (wie kan dat betalen?).

Nog dichter bij huis: het kan zijn dat ik in een lopende behandeling mijn plafond bereik (what's in a word), waarna de therapie niet meer vergoed wordt. De cliënt heeft niet de middelen de behandeling zelf te bekostigen. Ik kan onbezoldigd doorwerken, ik kan ook stoppen met de therapie. En wat krijgt de cliënt schaamteloos te horen van zijn/haar zorgverzekeraar (d.w.z. de helpdesk of het callcenter daarvan) als hij/zij het probleem voorlegt: "Als uw behandelaar zijn omzetplafond bereikt gaat u toch naar een collega die nog wel budgettaire ruimte heeft."

Blijkbaar nog nooit gehoord van een werkrelatie. Of nog verontrustender: wel van gehoord, maar er geen boodschap aan hebbend.

Laten we hopen dat het schip geladen met marktwerking op weg is naar de wal.

Ruud Joppen, psychotherapeut

Gast

#10

2014-06-04 17:14

Verschrikkelijk dat de medemens wordt gezien als een euro en dat geld boven het menselijk welzijn staat. Maar hebben we dit niet allemaal in de hand gewerkt? En plukken we op deze manier nu niet de vruchten. Helaas wel, maar is nodig, mijns inziens wordt het zorgstelsel nog wel veranderd. Helaas zijn daar nog heel veel schrijnende voorbeelden voor nodig. En heel veel protest. Dus mensen laat jezelf horen!

Gast

#11

2014-06-05 07:28

marktwerking werkt niet.............is een negatief iets voor kwaliteit. De politiek hier moet eens ophouden met het 'klein Amerika' willen zijn....ze maken ons land kapot. En ja we hebben een democratie maar met verkiezingen beloven ze het ene en doen het andere dus nee, hier hebben we als kiezers NIET voor gekozen (en voor heel veel dingen niet)

Gast

#12

2014-06-05 09:39

eerst pols dan polis!!!

Gast

#13

2014-06-05 13:51

In de VS worden patiënten regelmatig geweigerd bij ziekenhuizen omdat hun verzekeraar geen contract met hen heeft. Dit mag in Nederland nooit gebeuren!!