Vrijheid van onderwijs getoetst

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Vrijheid van onderwijs getoetst.


Gast

#1

2013-12-19 11:52

Deze petitie onderteken ik van harte. Ook ik ben ervan overtuigd dat er veel te veel getoetst wordt en ook nog op veel te jonge leeftijd.
Zoveel toetsing is niet goed voor onze kinderen, noch voor hun toekomst en bedreigt tevens de vrijheid van onderwijs.

Gast

#2

2013-12-19 13:33

Het zou mooi zijn als er eens eerlijk gekeken wordt naar het rendement van toetsen. Een kwalijke wending vind ik namelijk het fenomeen dat toetsen tegenwoordig een marktwerking heeft: de leerstof toetsen doet een leerkracht niet meer om meer inzicht te krijgen in de vorderingen van een kind maar toetsen wordt gebruikt om een school te 'ranken' en om scholen en leerkrachten af te rekenen op de resultaten die de kinderen behalen. Het kind is zodoende 'product' geworden...Dit werkt fraude in de hand en onnodige druk op scholen en leerkrachten. Het geeft zodoende niet alleen de kinderen stress maar ook de leerkrachten. Het argument wat door politici gebruikt wordt 'meer openheid geven over de resultaten die een school behaald' vind ik niet kloppen. De toetsen zouden hierbij niet als uitgangspunt genomen moeten worden. Ik vind dus daarom dat de rol van toetsen bekeken zou moeten worden, niet alleen of je moet toetsen en wat toetsen doet met kinderen. De druk die kinderen bij het toetsen ervaren is namelijk niet alleen de druk van het moeten presteren op dat moment maar kinderen zijn ook gevoelig voor wat er voor de leerkracht vanaf hangt! Dat klinkt misschien zweverig maar kinderen voelen heel goed aan hoe hun leraar erin staat.
Aan den lijve ondervind ik als leerkracht en ouder de verandering van onderwijs die het verplicht toetsen met zich meebrengt. Op de (Vrije) school van mijn kinderen zijn er de laatste jaren meer 'toetsgebonden' methodes aangeschaft en is het onderwijs programma, wat oorspronkelijk een goede pedagogische bedding heeft, meer aangepast zodat het meer aansluit op het Cito toetsen. Ik vind dat een kwalijke zaak want een toets zou niet het uitgangspunt voor leerstof moeten zijn maar andersom. Breng daarom het toetsen terug naar waar het voor bedoeld is: om de leerkracht meer inzicht te geven in de vorderingen die het kind maakt. En geef de leerkrachten het vertrouwen terug, zij zijn de professionals!

Gast

#3

2013-12-20 20:08

lp

Gast

#4

2013-12-20 20:15

lop

Gast

#5

2014-01-07 09:33

Het makkelijk het bestaansrecht van organisaties
te ontnemen door subsidies stop te zetten.
Deze organisatie heeft in de maatschappij veel betekend voor ouders leerkrachten en scholen.
Wij vragen ons af hoe ver gaat men met het bezuinigen?

Gast

#6

2014-01-08 22:03

Geweldig dat U deze petitie-actie begint. Ik ben ervan overtuigd dat er veel te veel getoetst wordt op veel te jonge leeftijd. Niet elk kind ontwikkelt zich volgens de gemiddelde ontwikkelingscurve. Grote kans dat we talentvolle kinderen uit de zeef gooien, die een jaar later wel goed op dreef raken, maar dan is het al te laat voor hen om te laten zien we ze zijn geworden. Niet alleen deze kinderen missen kansen, maar ook onze maatschappij mist hierdoor kansen. Er is blijkbaar geen plaats meer voor biodiversiteit. Alles wordt door de een-hap-slik toets geselecteerd en dan spreek ik nog niet eens over de kwaliteit van de toetsen, die slechts een eenzijdige ontwikkeling van kinderen toetst.Niet vreemd dat kinderen op steeds jongere leeftijd een burn-out krijgen van alle stress en werk voor het behalen van de toetsen.

Gast

#7

2014-01-10 13:51

Prima initiatief, ik ben het er helemaal mee eens.

Gast

#8

2014-02-10 08:12

Gelukkig zijn er een aantal politieke partijen die het ook oppakken. Zij spreken van toetsgekte. Een kind zit van 8 jaar basisschool een half jaar toetsen te maken. Verloren onderwijstijd.
En dan de verplichte eindtoets: een toets die niet meer is dan een afrekeninstrument en de cijfers komen op scholenopdekaart.nl en de school mag dan uitleggen dan men veel of weinig hoogopgeleide ouders heeft............

Gast

#9

2014-02-10 14:29

Ik vind het echt belachelijk!

Gast

#10

2014-02-11 12:10

Een bepaalde controle zoals wij dat kregen van de onderwijsinspectie op de Vrije school, d.m.v. een bezoek en gesprekken, heeft altijd een goede uitwerking gehad. Het levende contact is erg belangrijk.

Gast

#11

2016-02-05 19:31

Geen worden voor :-(
Geen vrijheid om onderwijs te kiezen die past bij je levensbeschouwelijk is misdadig! Vrijheid wordt in NL een pijnlijk begrip....

Gast

#12

2016-02-05 19:42

Ik gun ieder kind met talenten en beperkingen passend onderwijs zonder faalangst.

Gast

#13

2016-02-06 07:58

Ieder Kind heeft recht om in vrijheid zijn of haar toekomstdoelen te leren voor een meer ondernemende, creatieve, innovatieve en sociale samenleving.

Gast

#14

2016-02-06 08:29

omdat je kinderen niet kunt vergelijken en hun "intelligentie' meten middels een toets slechts een momentopname is en niets zegt over de capaciteiten van een kind. Weg met uniformiteit!

Gast

#15

2017-08-01 12:51

Vrijheid in VL-onderwijs?Zeker door een "verplichte" niet bindende toegangsproef.Of op maat van hielenlikkers van een regime.