Vrijheid van onderwijs getoetst


Gast

/ #2

2013-12-19 13:33

Het zou mooi zijn als er eens eerlijk gekeken wordt naar het rendement van toetsen. Een kwalijke wending vind ik namelijk het fenomeen dat toetsen tegenwoordig een marktwerking heeft: de leerstof toetsen doet een leerkracht niet meer om meer inzicht te krijgen in de vorderingen van een kind maar toetsen wordt gebruikt om een school te 'ranken' en om scholen en leerkrachten af te rekenen op de resultaten die de kinderen behalen. Het kind is zodoende 'product' geworden...Dit werkt fraude in de hand en onnodige druk op scholen en leerkrachten. Het geeft zodoende niet alleen de kinderen stress maar ook de leerkrachten. Het argument wat door politici gebruikt wordt 'meer openheid geven over de resultaten die een school behaald' vind ik niet kloppen. De toetsen zouden hierbij niet als uitgangspunt genomen moeten worden. Ik vind dus daarom dat de rol van toetsen bekeken zou moeten worden, niet alleen of je moet toetsen en wat toetsen doet met kinderen. De druk die kinderen bij het toetsen ervaren is namelijk niet alleen de druk van het moeten presteren op dat moment maar kinderen zijn ook gevoelig voor wat er voor de leerkracht vanaf hangt! Dat klinkt misschien zweverig maar kinderen voelen heel goed aan hoe hun leraar erin staat.
Aan den lijve ondervind ik als leerkracht en ouder de verandering van onderwijs die het verplicht toetsen met zich meebrengt. Op de (Vrije) school van mijn kinderen zijn er de laatste jaren meer 'toetsgebonden' methodes aangeschaft en is het onderwijs programma, wat oorspronkelijk een goede pedagogische bedding heeft, meer aangepast zodat het meer aansluit op het Cito toetsen. Ik vind dat een kwalijke zaak want een toets zou niet het uitgangspunt voor leerstof moeten zijn maar andersom. Breng daarom het toetsen terug naar waar het voor bedoeld is: om de leerkracht meer inzicht te geven in de vorderingen die het kind maakt. En geef de leerkrachten het vertrouwen terug, zij zijn de professionals!