Sinterklaas en Zwarte piet moeten een traditie blijven!


Gast

#76 Re:

2013-10-23 08:57

#67: - Lang bericht, maar Je heb gelijk


Gast

#77

2013-10-23 09:51

Clowns hebben over het algemeen rood haar en een wit geschminkt gezicht. zijn daarom alle blanke mensen en mensen met rood haar domme onhandige mensen? afschaffen?

Weet men eigenlijk dat we zwarte piet ook wel pieter-baas noemen?
Een slaaf die baas of knecht wordt genoemd en een vrij en vrolijk leven leidt?
Weet men eigenlijk wel wat een slaaf is?

Weet men eigenlijk wel dat Sint-Nicolaas in zijn tijd juist op kwam voor mensen die minder bedeeld waren of voor minder werden aangezien of het moeilijk hadden, om wat voor rede dan ook.
En dat hij zo de titel beschermheilige kreeg.

Weet men dat er 2 stellingen zijn hoe Sint Nicolaas aan zijn zwarte piet komt,
wat voor zo ver te achter halen het idee was van Schenkman?

Schenkman heeft zich mogelijk laten inspireren door publicaties uit zijn tijd. Zo publiceerde Heinrich Hoffmann in Duitsland, vijf jaar eerder Struwwelpeter, waarin een zwarte jongen door een figuur Nikolas, die uiterlijke overeenkomsten vertoont met Sinterklaas, beschermd wordt voor pesterijen van blanke kinderen. Een ander verhaal dat hem kan hebben beïnvloed, werd in het tijdschrift Timotheus gepubliceerd, en ging over een gewezen slavenbezitter, een edele en voorname oude man met witte haren, die zich op zijn ziekbed verzoent met zijn bediende, de zoon van een van zijn ex-slaven, en oproept tot afschaffing van de slavernij.

En weet men wel dat kinderen in Nederland juist graag zwarte piet willen zijn om dat ze leuk, grappig, atletisch, acrobatisch, vriendelijk en vrolijk zijn.

En dat niemand eigenlijk die oude stoffige blanke Sinterklaas wil zijn.

En dat zwarte piet er juist voor heeft gezorgd dat mensen niet meer raar opkeken van iemand met een andere huidskleur toen deze nog (bijna) niet in ons land voorkwamen...

En zo kunnen we nog uren door gaan..... Mijn punt is duidelijk denk ik ;-)

Gast

#78

2013-10-23 09:58

ggoed gedaan, wie aan ons nederlands volksfeest.komt, breekt in in onze cultuur. wat denkt een orgaan als de vn.hiermee te bereiken. ze kunnen zich beter buigen over echte misstanden in de wereld dan over een kinderfeest in nederland.

Gast

#79

2013-10-23 10:47

DeZe Nederlandse traditie mag niet verdwijnen!!!

Gast

#80

2013-10-23 11:23

Hoe kun je in godsnaam een feest van en voor de kinderen zo willen verpesten. Het Sinterklaasfeest moet blijven bestaan inclusief zijn Pieten. Je moet alle allochtonen die tegen de Pieten zijn direct verwijderen uit dit land. Deze mensen willen niet integreren. En de VN moet zich er al helemaal niet mee bemoeien.

Gast

#81

2013-10-23 11:28

te gek dat zo'n volksfeest zou moeten worden afgeschaft... Als je er niet aan mee wil doen doe je dat niet, simpel toch. We schaffen kerst of carnaval toch ook niet af. Ieder is vrij om deel te nemen aan het feest. Als het je niet zint, blijf je gewoon thuis.

Gast

#82

2013-10-23 12:42

nederland is nederland daar hoort sinterklaas en zwarte piet bij of je het nu leuk vind of niet!

Gast

#83

2013-10-23 13:15

blijf af van Sinterklaas

Gast

#84

2013-10-23 14:21

Sinterklaas is een nederlands kinderfeest. daar heeft de VN zich niet mee te bemoeien. Zwarte Piet is zwart door de schoorsteen. Hij is niet bedoeld om welke bevolkingsgroep dan ook te beledigen, maar juist als vrolijke noot en kindervriend. Kinderen zijn gekker op Piet dan op Sinterklaas.

Gast

#85

2013-10-23 14:21

piet moet blijven en sinterklaas

Gast

#86

2013-10-23 15:00

Van onze cultuur blijven jullie af!

Gast

#87

2013-10-23 16:09

Het moet niet gekker worden. laat de VN zich druk maken om belangrijke zaken. Mijn Jongste zoon had op de basisschool een vriendje waarvan de ouders uit zuid-Afrika kwamen, dus behoorlijk zwart. De ouders vierden vrolijk met ons sinterklaas en vonden het prachtig.

Gast

#88

2013-10-23 16:15

Ik ben geen racist maar laten alle mensen die ons Sinterklaas feest niet respecteren per omgaande ons land verlaten want dat is de enige manier om niet in schande te hoeven leven.
Mvgr Th.l.Hortensius

Gast

#89

2013-10-23 16:32

Sinterklaas is nodig, en Zwarte Piet ook. En wie aan hen raakt zal het racisme slechts doen toenemen. De mensen pikken het anti-westers racisme niet langer meer, zeker niet wanneer het van de Verenigde Nietsnutten komt.


Gast

#90

2013-10-23 16:47

Sinterklaas feest is onze traditie en cultuur.Buitenlanders moeten maar accepteren dat we een zwarte piet hebben en geen gekleurde piet!
Wat een aanstellers zijn het!

Gast

#91

2013-10-23 17:10

HET MOET NIET GEKKER WORDEN!!!!!!!!!!!
Zwarte Piet die door een schoorsteen pakjes komt brengen wordt er niet schoner van,Kijk maar eens naar een SCHOORSTEENVEGER die wordt er ook niet schoner van.EN IS OOK GEEN SLAAF,MAAR EEN BETAALDE AMBACHTSMAN.
Dan het woord knecht, vroeger had je b.v. ook de bakkersknecht, en die werd ook niet gedwongen om te werken.
Ik zou zeggen schaf alle feestdagen WAARONDER OOK DE KERST,(KERSTMAN) dan ook maar af want die zijn van heidense oorsprong.

Gast

#92

2013-10-23 17:34

Normale mensen zien dit feest niet als iets racistisch.

Gast

#93

2013-10-23 17:39

Er zit totaal geen enkele racistische gedachte en of bedoeling achter zwarte Piet. Je moet dan ook dit soort gedachte niet in de hand werken of net zolang doordrammen en redenen ZOEKEN om dit wel in een verkeerd daglicht te laten schijnen.!
Black and White

#94 Slaven?

2013-10-23 17:43

Wat de meeste niet weten is dat Slavenhandel geen uitvinding is van de blanke Westerlingen maar van de zwarte afrikanen aan de Westkust van Africa die de zwarte Slaven uit het achterland haalden en verkochten aan de blanke kopers.

Gast

#95

2013-10-23 17:44

piet moet blijven die mensen wat er problemen mee hebben moeten gewoon oprotten

Gast

#96

2013-10-23 19:12

Zelden zo boos geweest omdat ze aan Mijn cultuur komen! Mijn fantastische jeugdherinneringen... De mooiste dag van het jaar, de geweldige sfeer in de weken vooraf... En niet alleen als kind! Later als begeleidster bij mensen met een verstandelijke handicap ook weer het hoogtepunt van het jaar... En later als moeder voor mijn kinderen weer de bete tijd van het jaar ! De Sinterklaasliedjes, de etalages, de geur van zelfgebakken pepernote in huis, eindeloos knutselen en rijmen...
Ik ben superruimdenkend en gastvrij en sociaal en multicultureel ingesteld. Discrimineer nooit klakkeloos! Maar BLiJF VAN MIJN CULTUUR! Lees SINTERKLAAS AF!

Gast

#97

2013-10-23 19:20

Degenen die dit niet begrijpen hebben niet de moeite genomen om zich te verdiepen in onze cultuur en traditie. Dit ervaar ik als respectloos en kortzichtig. Zwarte Piet is een historisch figuur, geen slaaf, geen racisme.

Gast

#98

2013-10-23 19:44

5 december... Pakjesavond..als kind...DE dag van het jaar! En de sfeervolle tijd die eraan vooraf ging: de schoen zetten, sinterklaasliedjes zingen, je vergapen aan de speelgoedetalages, verlanglijstjes, tekenen, knutselen, rijmen...Sint op school...GEWELDIG!
Later, als begeleidster in de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap idem! Unieke sfeer! De geur van zelfgebakken pepernoten...uit Sinterklaasboeken voorlezen, Sinterklaasquiz, intocht van Sinterklaas op t.v., Sinterklaas c.d.tjes ....
Daarna als moeder... Voor mijn kids en voor ons, jonge ouders, WEDEROM een fantastisch feest!!!
Daarom: SINTERKLAAS MOET BLIJVEN. Deze traditie willen we voortzetten!
Dit unieke stukje cultuur mag niet verloren gaan! Te mooi en onschuldig!

Leon en Carla Janssens
Tandartspraktijk St. Paulusstraat 33 a Weert

Gast

#99

2013-10-23 20:08

Dit is een van de weinige traditie die wij hier in Nederland hebben dit gaat van generatie tot generatie en heeft met slavernij niets te maken ! Het is een mooi kinderfeest! Tolerantie zou ik zeggen.

Gast

#100

2013-10-23 20:47

Om zomaar een traditie te stoppen zorgt ervoor dat veel kinderen in Nederland zullen gaan huilen, omdat ze horen dat sinterklaas niet bestaat. Daarnaast is het zo overdreven dat je ook kan zeggen dat kerst slecht is.