WIJ WILLEN GEEN VERSLAAFDENOPVANG IN ONZE CRONJÉBUURT

Bregje #37

#76 Re:

2013-09-14 11:57

#62: -

Waar het vooral om gaat is dat het om een grote groep ex-daklozen gaat. Iedereen heeft het recht om na een lastig leven weer een kans te krijgen in de maatschappij. Echter, in dit geval, gaat het niet om 1 woonhuis met een paar bewoners, maar om een grote groep mensen met verslavings- en psychische problemen. Het zorgt ervoor dat onze buurt uit evenwicht raakt en dat baart me zorgen. Juist nu er een stijgende lijn te zien is in de leefbaarheid van onze buurt.

Generaal Burger

#78 Strategie

2013-09-14 18:49

Beste buurtgenoten,

N.a.v. de vele reacties m.b.t. de petitie tegen de voorgenomen opvang van ex-dak- en thuislozen met alcoholverslaving en/of psychiatrische problematiek op de Generaal de la Reijstraat 6, voel ook ik mij geroepen een reactie over dit onderwerp te plaatsen.

Zoals vele winkeleigenaars en bewoners van deze buurt, zijn ook mijn vrouw en ik ontzet over de plannen van de gemeente Haarlem om een relatief grote groep mensen, die, zonder hen verder te stigmatiseren, op zijn best toch beschouwd moeten worden als beschadigd, mentaal labiel en een potentiële bron van overlast, op te vangen in onze buurt. Ook wij zijn van mening dat deze mensen een recht op een humaan bestaan hebben, maar dat dit niet ten koste mag gaan van de levenskwaliteit van andere mensen, d.w.z. de bewoners en winkeleigenaars van deze buurt.

Als vader van twee jonge kinderen was mijn eerste reactie ook een emotionele. Desalniettemin, is het m.i. het verstandigste om met deze zaak pragmatisch en rationeel om te springen, omdat dit de beste manier is om te bereiken wat de grote meerderheid van diegenen die hier gereageerd hebben (en velen die dat niet gedaan hebben) hopen te bereiken: onvoorwaardelijke opschorting van de plannen van de gemeente Haarlem om deze opvang in de Generaal de la Reijstraat 6 te plaatsen. Hieronder zal ik beargumenteren waarom ik dit denk.

De gemeente Haarlem is zoals elke grote organisatie of bedrijf: de mensen die er werken staan ver af van de problemen die de voorgenomen opvang in deze buurt kan veroorzaken door gedeelde verantwoordelijkheiden, (gedeeltelijke) anonimiteit en, bij sommigen althans, het verlangen de macht die zij verkregen hebben met hun positie ten koste wat het kost uit te oefenen. Kortgezegd, is de gemeente Haarlem dus doof voor emotionele argumenten. De enige taal die zij begrijpen, is de taal van de macht. Als individuele burgers kunnen wij niet veel doen, maar als collectief, met grote vastberadenheid hetzelfde doel nastrevend, kunnen wij wel degelijk een vuist maken en de gemeente Haarlem desnoods treffen waar het pijn doet.

Hiermee doel ik uiteraard op geld: als wij kunnen aantonen dat wij financiële en/of materiële schade lijden a.g.v. de aanwezigheid van deze opvang, dan kunnen wij d.m.v. een rechtzaak een schadevergoeding afdwingen. De dreiging hiervan alleen, is mogelijkerwijs al afdoende om de gemeente Haarlem van deze plannen te doen afzien. De hierboven genoemde schade dient meetbaar te zijn en er moet kunnen worden aangetoond dat de schade veroorzaakt is door de aanwezigheid van de opvang of door de mensen die er opgevangen worden. Hieronder versta ik dan tenminste:

1) Waardedaling koophuizen
2) Inkomstenverlies winkels
3) Schade aan huizen, motorvoertuigen en fietsen
4) Diefstal van goederen en voertuigen
5) Medische kosten a.g.v. geweldadige confrontaties

Wat de laatste drie zaken betreft, is op het moment zelf eenvoudig vast te stellen wat de precieze kosten zijn om schade te repareren, gestolen zaken te vervangen en medische kosten te compenseren. Wat het waardeverlies van huizen betreft, kan dit aangetoond worden door de uitgangssituatie te vergelijken met de nieuwe situatie. M.a.w. de door sommigen hier al gesuggereerde taxatie van de waarde van een huis binnen korte termijn uit te voeren en dit nogmaals te doen, mocht de opvang ondanks alle inspanningen ertegen toch gerealiseerd worden. Het is dan wellicht verstandig om ook dit gezamenlijk te doen: als een voldoende grote groep een gezamenlijke aanvraag doet bij verschillende uitvoerende partijen, zou er zeer wel een aanzienlijke korting bedongen kunnen worden. Wat verlies van inkomsten van winkels betreft, zouden de jaarlijkse inkomsten van de winkels van de afgelopen jaren vergeleken kunnen worden met de jaarlijkse inkomsten na de komst van de opvang.

Bij deze wil ik andere bewoners, die tegen de komst zijn van de opvang, verzoeken de petitie te tekenen. Laat deze petitie dan de kiem zijn voor verdere samenwerking, ongehinderd door onenigheid over details. Verder roep ik op om in te gaan op de suggestie van een van de reageerders hier (die ik overigens nu niet meer zie staan): schrijf de gemeente Haarlem aan en laat hen horen dat het protest breed gedragen is. Ik wil hierbij met klem verzoeken dit in alle waardigheid te doen: vermijd emotionele verwijten, schilder niet de ex-daklozen af als monsters en houd je bij de kern van de zaak (gebrekig toezicht in de wijk, vermeende overlast door mede-Europeanen, overlast door meeuwen en hoe de situatie in de wijk vroeger was, waar de ex-daklozen wel opgevangen zouden moeten worden... zijn niet terzake).

Komende woensdag zal ik aanwezig zijn bij de informatie avond en wellicht mijn stem laten horen. Wie komt er nog meer?


Rogier

#79 Re: Re: Volgende stappen!

2013-09-15 07:13

#77: - Re: Volgende stappen!

Zoals ik het lees: goed nieuws dus, we hebben al voldoende handtekeningen (> 100) om dit onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen. De onrust ontstaan in onze buurt wordt daarmee een maatschappelijke discussie die ook in het politiek speelveld in Haarlem de aandacht krijgt die het nodig heeft.

Rogier

#80 De teller op 300

2013-09-15 09:52

Yes, de 300ste handtekening is binnen! Keep spreading the word.

Gast

#81

2013-09-15 15:46

Goed initiatief deze petitie!

Gemeente: ja, ik begrijp dat deze groepen ook opvang moeten hebben, maar NEE, niet in een woonwijk!!
Er zijn tal van mogelijkheden (leegstand qua woningen is erg groot) binnen Haarlem of aangrenzende gemeentes waar deze groepen kunnen wonen.

De mensen in de Cronjebuurt zijn hard bezig om zelf hun huizen e.d. op te knappen. Straten worden eigenhandig aangepakt en zo zijn er nog tal van zaken te bedenken die de mensen zelf doen om het leven hier een stuk prettiger en leuker te maken.
Vanuit de Gemeente zie ik helaas weinig actie. En is er wel een actie dan is het een verslaafdenopvang binnen onze wijk herbergen. Dat stelt me diep teleur!!

Bregje #37

#82 Alternatief idee

2013-09-15 16:52

Beste mede-petitie-ondertekenaars!

Het kan helpen als we een alternatief plan formuleren voor de school en ook meedenken over een betere plek voor de opvang.
Wie heeft er constructieve ideeën?

Gast

#83

2013-09-16 08:19

Zet een gebouw neer achter in de duinen, waar niemand last van ze heeft.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2013-09-16 09:17


Bregje #37

#85 Re:

2013-09-16 09:56

#83: -

Ik begrijp je reactie. Maar als we willen dat er naar ons geluisterd wordt, hebben we het meeste aan concrete, haalbare en sociale argumenten. De gemeente heeft geen boodschap aan emotionele argumenten. Wel aan argumenten waar de politiek iets mee kan.

Boze PAPA

#86 Flyer actie

2013-09-16 10:12

Ik een bevlogen vader ben keihard aan het flyeren geslagen inmiddels hebben veel huishoudens er al een gehad EN IK BEN NOG NIET KLAAR !
Ik ga rustig door en als je me ziet schroom niet om mij aan te spreken

Transvaalbuurt is bijna in zijn geheel gedaan, wees niet boos als je er nog geen een heb gehad

we kunnen niet alles doen maar vertel het voort op je werk supermarkt sportverreneging of je buren.

 

 


Gast

#87

2013-09-16 14:23

Bezuinigingen....het treft ons niet alleen in de portemonnee, maar nu ook in de leefomgeving. Erg dat er opvang nodig is, maar het lijkt me niet goed om kinderen hiermee te confronteren. Daarbij komt...Noord is over het algemeen in iedere stad de "mindere" wijk, dit kan er dan schijnbaar ook nog wel bij.

Gast

#88

2013-09-16 15:12

Zorg lekker voor een opvang buiten de stad! Hier willen wij in deze gezellige woonwijk niet mee in aanraking komen! Er zijn al genoeg hangjongeren in de buurt!

Gast

#89

2013-09-16 15:49

De wijk word steeds beter, dan ga je hem toch niet weer verslechteren met een overlast veroorzakende opvang?!

Gast

#90 Re: Flyer actie

2013-09-16 15:54

#86: Boze PAPA - Flyer actie

Bedankt voor de Flyer! Anders had ik hier niks van af geweten...


Gast

#91

2013-09-16 16:04

In een buurt waar veel mensen wonen, nooit een locatie met/of voor verslaafden, in wat voor vorm dan ook. Veel te gespannen voet. Hoe en wat ze ook gaan doen. In de Waarderpolder is ruimte genoeg om deze groep mensen te huisvesten, zorg dat ze met gratis buskaartjes heen en terug kunnen. en wat dacht u van containerwoningen. Iedere stad heeft deze projecten, waarom Haarlem nog niet?
Justin

#92 Re: Volgende stappen!

2013-09-16 17:06

#1: Rene - Volgende stappen!

Het schrijven is nergens op gebaseerd, het is de reinste bangmakerrij! Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt het tegenovergestelde. Daarnaast is waarnemen zonder oordeel ook een groot goed. Dus leef en laat leven.

 


Gast

#93

2013-09-16 18:34

de wijk gaat van de regen in de drup de bewoners gaan achteruit .En de kinderen leren er niet veel goeds van .het begind met onderdak en deze figuren gaan later door de wijk heen en dan is niets meer veilig

Gast

#94

2013-09-16 19:16

De gemeente heeft al bijna een onmogelijke taak om samen met de bewoners de buurt netjes en leefbaar te houden en om dit soort opvang in deze buurt te plaatsen met zo'n enorme dagelijkse oploop van verslaafden doet de leefbaarheid absoluut geen goed.
Ik vraag mij af of diegene, die op dit idee is gekomen, het misschien in zijn buurt zou willen hebben.
Mijn voorstel zou zijn: een geschikte locatie in de waardepolder, bijvoorbeeld de Nijverheidsweg het voormalige pand waar de autohandelaar in heeft gezeten daar heeft niemand er last van het zeer overzichtelijk

Beer

#95 Re: Re: Volgende stappen!

2013-09-16 19:41

#92: Justin - Re: Volgende stappen!

Beste Justin,

Stel, de opvang is geplaatst ,wie controleert wie er opgevangen wordt en de hoeveelheid ?

Stel,het levert wel overlast kan jij er dan voor zorgen dat deze opvang ergens anders naar toe gaat

Voorkomen is beter (en goedkoper)dan genezen ( 2 x verhuizen )

Eerst goed nadenken en dat doet de gemeente naar mijn bescheiden mening niet


Gast

#96

2013-09-16 22:26

Tot dat ik deze flyer in de bus kreeg was ik niet bekend met dit probleem.
Mijn eerste reactie was, née niet in one buurt!

Gast

#97

2013-09-17 06:00

in deze buurt is hier echt geen plaats hier komt alleen maar last van NEE BESLIST NIET DOEN !!!!!
Boze PAPA

#98

2013-09-17 07:25

Beste Generaal de La Reijstraat en zijn duizenden omwonenden,

Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk van u te kunnen bereiken door middel van een flyer,
het is helaas niet gelukt om iedereen er een te geven en dat betreur ik.
Er was ook weinig tijd om iets te organiseren, omdat we bijzonder laat het bericht en inlichtingen
kregen van Gemeente en RIBW.
Toch moet er goed nagedacht worden of een onderzoek bij winkeliers en omwonende aldaar
Kruisweg 18-20 waar het ribw nu de verslaafden huisvest verstandig is hoezo?
Het kan twee kanten op: Of ze zeggen het eerlijk.
Of ze zeggen het niet eerlijk.
Begrijpt U mijn probleem als ze de verslaafden liever zien vertrekken zeggen ze we hebben geen enkele last van ze, of ze zeggen eerlijk ja we hebben wel last van ze , en aangezien er weinig bewoners in de buurt wonen is het knap lastig om een gedegen onderzoek te doen.
Klein puntje nog, Ik heb het idee dat de gemeente Haarlen het Centrum een beetje schoonveegt.
Is hier geen spreekwoord van; Je eigen straat schoonvegen....................

Gast

#99

2013-09-17 07:46

Hoe kunnen ze dit maken in een oude bestaande wijk met heel veel jonge gezinnen. Veel winkelbedrijven die het door de resesie al niet zo breed hebben. Ze maken een oude wijk kapot door deze opvang. Slecht voor de wijk slecht voor onze kinderen en kleinkinderen!!!!!!!!!!!

Gast

#100

2013-09-17 08:21

Heel goed dat deze petitie wordt gehouden, we willen een rustige en nette buurt, het mandelapark was altijd zo fijn om te wandelen, nu zit er van alles te drinken, blowen enz.. alleen maar overlast, wat moet dat straks dan worden? vroeger was onze patrimoniumbuurt een buurt waarover gesproken werd als een nette buurt om graag in te wonen, dat willen we graag zo houden...en geen inbraken, zoals de laatste tijd al regelmatig voorkomt, daar zitten we niet op te wachten. Clubs zoals yoga enz.. moest opgeheven worden, en wat zit er nu in het Fjord gebouw? niet te controleren!!, maar een clubje kon niet, dammen enz. er werd van alles georganiseerd, zoals het hoort in een buurthuis, nu is het alleen een rotzooi om het gebouw heen!!!!