WIJ WILLEN GEEN VERSLAAFDENOPVANG IN ONZE CRONJÉBUURT

Rene

#51 Re: Dit antwoord ontving ik van Wethouder Van der Hoek

2013-09-11 11:51

#48: Bregje Meurkens, nr. 37 - Dit antwoord ontving ik van Wethouder Van der Hoek

Bregje, Dank voor het delen. ik heb die berichtgeving nog niet gehad maar het is wel fijn dat de wethouder reageerd en aangeeft dat het absoluut niet om het alternatief van de Unilocatie gaat (over de toekomst heeft hij het niet, als ze mogelijk samen gaan met andere gemeente diensten die door de AWBZ gefinancierd worden).

Ik blijf toch kritisch. Elke keer als iemand iets officieel bericht komt er wat nieuws naar voren.

  • Tijdens de wijkraadsvergadering (dinsdag) was het al bekend, maar afgelopen vrijdag is er pas over gesproken.
  • Het RIBW praat alleen over De Wissel, de wethouder praat al over De Wissel en De Herberg.
  • De aantallen worden toch weer in het midden gelaten en nu zijn het al 3 ziekenboegplaatsen.
  • In de afgelopen periode was er geen overlast, daarvoor wel?! We moeten eens navraag doen bij de bewoners daar of het overleg gestopt is omdat er niets aan de hand was of dat er toch niets aan gedaan werd.

Een dergelijk grote locatie neemt diverse problematieken met zich mee en ik zie het niet zitten dat er een beheersplan gemaakt moet worden of dat er een bewaker in de straat komt om alles goed te laten verlopen.

Het is een woonwijk, geen opvangwijk. Ik denk zelfs als er een veel kleinschaliger idee was (1 woning gebruiken voor dit soort opvang voor 4-6 mensen) er een normale gezinssituatie zou zijn (maar kan dan ook een asociaal gezin zijn). Al met al een idee dat de nodige rust en stabiliteit in de wijk verstoord.

Generaaltje

#52 Opgejut

2013-09-12 11:14

Mensen mensen, we zitten mekaar nu wel erg op te jutten. Ik vind het advies van de Wijkraad goed, laten we nou eerst eens die informatie avond afwachten! Ik volg dit ook allemaal kritisch, maar ik vind dat er nu echt dingen worden geroepen die te erg zijn. Dat 'ze'maar een weiland in moeten, of de koepel, dat er straks overal spuiten liggen en kinderen niet meer veilig zijn. ja, ik ben er ook niet per se blij mee, maar komop, het gaat over MENSEN hoor!! Dus hou het netjes aub, dan hou je de eer aan jezelf. En dat betekent niet dat ik het allemaal oke vindt zoals het nu gaat!!!

Gast

#53 Re: Opgejut

2013-09-13 08:27

#52: Generaaltje - Opgejut

Dag buurtbewoner onder het pseudoniem Generaaltje,

U heeft helemaal gelijk dat de kwetsbare groep mensen om wie het gaat ook mensen zijn. Tegelijkertijd brengt hun complexe, meervoudige problematiek overlast mee. De mensen die hierover (soms emotioneel) hun bezorgheid delen via deze website meteen betichten van opjutten vind ik dan weer erg kort door de bocht.

Een andere betrokken buurtbewoner


Gast

#54

2013-09-13 09:16

Dit is onacceptabel. Zie de voorbeelden die aangegeven zijn in de brief. Tevens is de Cronjéstraat als winkelstraat al het mikpunt van vandalisme gedurende de weekenden. Dit doordat het uitgaanspubliek vanuit de stad vaak naar huis gaat door deze straat. Nog meer overlast zou de straat en de wijk absoluut niet ten goede komen. Het gaat al niet best met de winkelstraat (zie de vele leegstaande panden) en op deze manier zal de naam van de straat verder achteruit hollen.
Cronjéstraat bewoner

#55 Opvang.

2013-09-13 09:24

Dit kunnen wij als wijk niet toestaan. We wonen in het dichtsbevolkte deel van Haarlem. Kinderen kunnen nu rustig spelen, met name op het Pretoriaplein (juist...recht achter de oude school). Waar houden alcohol- en drugsverslaafden zich meestal op.....(juist....op dit soort speelpleintjes)! Voelt u hem aankomen? De VEILIGHEID van onze kinderen komt in het geding en dat is niet wat we willen. De wereld zit, helaas, al erg vreemd in elkaar en ouders zijn blij als hun kinderen in een veilige omgeving kunnen opgroeien. Met deze zet is de kans groot dat deze veiligheid niet meer gewaarborgd is. Resultaat: veel gezinnen zullen de buurt gaan verlaten met als gevolg veel leegstaande huizen. Juist de plek waar deze mensen zich vaak overdag heerlijk kunnen verschuilen en in alle rust van hun verslaving kunnen genieten! Mocht de Gemeente dit besluit doorzetten dan ben ik bang dat de buurt in opstand komt en het geen leuke periode zal gaan worden, voor zowel de bewoners van de wijk alswel de bewoners van het bewuste pand.
DUS GEMEENTE, DENK NOG EENS GOED NA EN GA EEN ECHTE GESCHIKTE PLEK VOOR DEZE MENSEN ZOEKEN. Niet in een dichtbevolkte woonwijk met veel jonge gezinnen en een winkelstraat om de hoek (met alle verleidingen vandien).
Bewoner en winkeleigenaar Cronjé

#56 Re: Volgende stappen!

2013-09-13 09:33

#1: Rene - Volgende stappen!

Beste Rene,

 

Misschien een tip en weet niet of jullie hieraan hebben gedacht, maar betrek de winkeliers van de Cronjéstraat er ook bij.

Maak een duidelijke poster die gelijk opvalt als je naar een winkelruit kijkt. Dus een andere als degene die vandaag is uitgedeeld. Hij moet pakkend zijn. Misschien handig om dit met Martin Hop (winkeliersvereniging Cronjéstraat en eigenaar van CopyNet) te bespreken. Dit is een zeer kwalijke zaak.

kloosterstraat 30 zw

#57

2013-09-13 10:24

Het doet me goed om te lezen dat de buurt zicht zo strijdbaar opstelt. Mijn slaapkamer ligt op een steenworp afstand van de ingang van het beoogde pand; mijn starterswoning is straks geen cent meer waard. Ik zal er dus ook alles aan doen om te voorkomen dat dit bizarre plan gerealiseerd gaat worden. Ik zal ook bij de bijeenkomst zijn woensdag a.s.

Dank allemaal voor het opzetten van dit initiatief en het aannemen van een actieve houden!

Gast

#58

2013-09-13 10:59

onze wijk begind net een beetje wat teworden en komen er nu 30 bewoners bij die het allemaal weer kunnen verpesten.
Bewoners en omwonende Gen de La Reijstr

#59 Re: Re: Volgende stappen!

2013-09-13 11:50

#56: Bewoner en winkeleigenaar Cronjé - Re: Volgende stappen!

Dank voor je bericht.

We zijn nog maar een week bezig. Er gebeurt er veel en de machine komt op stoom.

De contacten met de winkeliersvereniging zijn al aanwezig en wordt ook betrokken.

Rogier

#60 Het goede voorbeeld komt uit Zwolle

2013-09-13 12:30

Dit is overgenomen uit een artikel op de website:
http://www.wijkraadbinnenstadhaarlem.nl/index.php/2-nieuws/nieuws/121-zo-moet-het-unilokatie-qde-herbergq-in-zwolle

Gepubliceerd op zondag 29 januari 2012 00:00

Op woensdag 25 januari bracht de wijkraad Binnenstad een bezoekje aan de unilokatie De Herberg in Zwolle. Nu de discussie over de vestiging van de unilokatie in Haarlem weer op- laait (onrust in de Wilhelminastraat) leek het ons een goed idee daar eens een kijkje te nemen.

Na een hartelijke ontvangst was er een rondleiding door het gebouw dat net twee jaar oud is. In De Herberg is sprake van een dagopvang, een nachtopvang en een sociaal pension. In de opvang zijn diverse slaapzalen (mannen en vrouwen gescheiden, douches, gemeenschappelijjke ruimtes, een keuken waar dagelijks maaltijden bereid worden voor tussen de 50 en 60 mensen. Bezoekers van de dagopvang (noemen ze in de Herberg 'het voorportaal") kunnen niet zomaar even iemand opzoeken in het gedeelte waar de nachtopvang gevestigd is. Dagbesteding vindt plaats tussen 09.15 en 13.00. Mensen die in het sociaal pension wonen en een verblijfsindicatie hebben, kunnen deelnemen aan dagbstedingsprojecten (klussenbus, groenonderhoud, meubelproject). In de buurt van De Herberg is ook nog de dagopvang Bonjour van het Leger des Heils gevestigd (de Herberg wordt gerund door het RIBW). Alle bezoekers krijgen een intakesesprek en worden vervolgens geregistreerd zodat de Herberg weet wie ze in huis hebben. Er werken zo'n 25 medewerkers. Kijk voor meer info op de website van De Herberg.

Maar wat vooral opvalt is de lokatie van deze voorziening. De Herberg bevindt zich op een BEDRIJVENACHTIG terrein met in de buurt ook nog enkele scholen. Als u een een indruk wilt krijgen van de omgeving van deze unilokatie klikt u op foto 1, foto 2,en foto 3 . U ziet dan dat er is gekozen voor vestiging BUITEN WOONWIJKEN. De loopafstand tot het centrum van Zwolle (foto 4) bedraagt iets meer dan een kilometer. Misschien moeten wethouder van der Hoek en zijn ambtenaren er ook maar eens een kijkje nemen.
Boze PAPA

#61

2013-09-13 14:51

Hallo medebewoners ik kan me niet indenken dat het een goed idee is om onze kinderen te leren om gecontroleerd te drinken van alcohol het roken van tabak of andere drugs in te nemen in welke vorm dan ook.
Dus het openstellen van een gebruikerstuin die grenst aan een hangplek voor jongeren en het Pretoriaplein waar veel jonge gezinnen komen met aangrenzend twee opvanglocaties voor kinderen.
SORRY ja je leest het goed dat is wat de gemeente wil in samenwerking met De Wissel en De Herberg.
Nou als je dan echt wil dat de jeugd naar de klote gaat dan moet je het voorstel steunen.
Maar kom dan vooral niet naar de informatieavond op 18 Sep. in de "Circel"

Gast

#62

2013-09-13 18:41

Schandelijk, dat wordt bedacht door mensen die in Bloemendaal, Haarlem Zuid oid wonen. En wat gebeurt er, naast de onveiligheid van onze kinderen, met de waarde van onze woningen? Die is de afgelopen jaren al heel veel gedaald door de crisis.
Ik wil geen verslaafden en psychiatrisch patiënten in mijn buurt!

Gast

#63 Re:

2013-09-13 20:28

#62: -

Tsja, waarschijnlijk zou wethouder Frank van der Hoek zelf ook niet stil zitten als aangekondigd werd dat dit in zijn achtertuin zou komen.

Nog los van de euro's staat de leefbaarheid en sociale veiligheid van onze wijk voorop. Wij verdienen een beter leefbare wijk en niet meer overlast. En de clienten van RIBW verdienen een beter alternatief met meer ruimte dan in onze dicht opeengepakte woonwijk. Overigens is die ruimte ruimschoots voorhanden op de huidige locatie bij het Stationsplein.

Een andere betrokken buurtbewoner


Gast

#64

2013-09-13 23:38

Enkele jaren geleden vroeg de gemeente ons ook al een stuk van het Mandelapark af te staan omdat er gebrek was aan kinder opvang. Inmiddels zitten er 7 crèches om mij heen. Als we hier in elk leeg gebouw van een beetje formaat opvang gaan creëren is het woongenot ver te zoeken.

Gast

#65

2013-09-14 07:39

Het lijkt me beter om zo'n opvang in een minder druk bewoonde buurt te doen.
Gast

#66

2013-09-14 08:45

Misschien moeten ze lekker naast de burgemeester van Haarlem gaan wonen.
Gast

#67 In het centrum?

2013-09-14 09:17

Waar ik me nog het meeste aan stoor is dat deze locatie zo dicht bij het centrum moet liggen. Mensen die hard werken en graag in en rond het centrum willen wonen betalen een stevige prijs voor hun huis. Nu moet een stelletje compleet onambitieuze types een OPVANG krijgen dichtbij het centrum. Over perverse beloning gesproken.. De de mensen uit de wijk die door middel van straat feesten, het opknappen van hun huis en het vegen van de stoep een mooie wijk proberen te creeeren. Krijgen op deze manier de deksel op de neus. Het is te gek voor woorden dat mensen die niet mee doen in de samenleving op deze manier getrakteerd worden op een plek in een harmonieuze wijk.

Een van de reactie gaf al aan voor dit idiote initiatief ging liggen. Ik kom er graag naast deze persoon zitten of liggen!


Gast

#68

2013-09-14 10:05

Geen enkele buurt wil deze verslaafden in hun nabijheid hebben. Hoe erg dit ook is,meestal hebben zij dit aan zichzelf te danken. Moeten zij maar van die rotsooi afblijven. Moeten wij dan met de overlast opgezadeld worden.
Klooster

#69 Robert

2013-09-14 10:10

Ik denk dat het inderdaad ook belangrijk is om de andere omliggende straten te voorzien van een flyer. Ik woon zelf in de Kloosterstraat en zag de een flyer bij toeval hangen. Anders had ik nooit iets vernomen van deze plannen !
1

#70 Bezwaar

2013-09-14 10:19

Is het allemaal al definitief ? Of is het nog mogelijk om bezwaar te maken ? Bij de locatie aan de Stressemannlaan in Schalkwijk is een soort gelijke opvang van het RIBW. De locatie geeft heel veel overlast de in en uitloop van junken en dealers is niet te overzien ! De bewoners van een instelling als dit brengen alleen maar problemen voor de omgeving !

Gast

#71 Robert

2013-09-14 10:32

Aan een ieder, doe ook vooral je beklag via de website van de gemeente Haarlem ; http://tripleforms.haarlem.nl/default.aspx?scenarioId=scMeldingOpenbareRuimteHaarlem
Gast

#72 Op elk kruispunt van de Cronjé staat een agent, maar niet van het type 'blauw'

2013-09-14 10:50

... Als er aan de voordeur van de Cronjé al zeker een decennia lang onvoldoende handhaving blijkt te zijn op de toevoer van, en handel in, drugs, hoe kan het dan dat er achter die deur een handvol hunkerende verslaafden wordt gepland? ...Om maar niet te spreken over de pizzeria's die geen pizza's verkopen, uitzendbureaus zonder uitzendkrachten, makelaarskantoren die geen woningen verhuren en halffunctionerende meubelzaken in de Cronjé.

Dat klinkt als facilitatie Gemeente afdeling Veiligheid, Vergunningen & Handhaving! Wij hebben inderdaad op elke kruispunt in de Cronjé een agent staan, maar niet van het type 'blauw'.

... Als er aan de achterdeur van de Cronjé geen geld meer is voor onderhoud aan stoepen & straten, riolering en afwatering en het bestrijden van zwerfvuil, dan loopt het hier onder!
Inmiddels staan de Generaal de La Reijstraat en de Generaal Bothastraat op een rode lijst (wegbezuinigd onderhoud). Hoe kan het dan dat er geld is voor de opvang van verslaafden?

Verdient deze buurt niet eens wat meer 'positieve' aandacht van de gemeente?! Er zijn een hoop bewoners die de straten in deze wijk een zonniger uitzicht hebben gegeven door zich hier te vestigen. Dit klimaat is fragiel en verdient een kans om zich verder te ontwikkelen voordat het bedolven wordt met de ongewenste overschotten uit de binnenstad waar overduidelijk de afdeling VVH het hoofd niet boven water blijkt te kunnen houden.

Misschien kan de gemeente aantonen wat voor onmisbare bijdrage verslaafden aan de wijk/samenleving zullen leveren en vooral hoe ze na dit feestje het puin gaat ruimen! Er ligt namelijk nog een aanzienlijke hoeveelheid rotzooi van voorgaande 'Gemeente feestjes' voor het oprapen!

Gast

#73 Re: Re:

2013-09-14 11:00

#32: Kies een pseudoniem - Re:

Alcoholisten zijn wel degelijk drugsverslaafden! En de maatschappelijke kostenpost p.p. is enorm!!!


http://www.economist.com/blogs/dailychart/2010/11/drugs_cause_most_harm

Bregje #37

#74 Re: Bezwaar

2013-09-14 11:44

#70: 1 - Bezwaar

Als daar officiele informatie over is, over die locatie in Schalkwijk, dan is dat zinnig om het te verzamelen en daar vragen over te stellen tijdens de informatieavond a.s. woensdag 18-09 in De Circel van 19:30-21:00.

 

Bregje #37

#75 Re: Robert

2013-09-14 11:50

#69: Klooster - Robert

Beste Robert,

We zijn gisteren begonnen met flyeren en dat gaat vandaag door. We vinden dat alle buurtbewoners op de hoogte moeten zijn van de informatiebijeenkomst op woensdag 18-09 in De Circel van 19:30-21:00. Het feit dat er zo laat en zo weinig informatie wordt verstrekt maakt dat we ons extra ongerust maken over het plan. We hebben duidelijkheid nodig.