WIJ WILLEN GEEN VERSLAAFDENOPVANG IN ONZE CRONJÉBUURT


Gast

#26

2013-09-09 11:03

ik wordt dit jaar 80 en voel mij hier veilig maar met deze opvang direct om de hoek is de kans groot dat ik de straat niet meer op durf.
Er wonen hier veel senioren er zijn diverse kinderdagverblijven ik vind het een schandaal als de gemeente deze plannen doorzet en onze buurt die toch al zo onder druk staat ook nog eens hier mee te belasten omdat men nergens anders plaats heeft weten te vinden.

Gast

#27

2013-09-09 13:27

Graag verneem ik, voor mijn eigen nieuwsgierigheid hoe dit onzinnige idee bekend is geworden? ik heb niets in de kranten gelezen.
grt
A.Schoutens

Gast

#28 reactie gemeente Haarlem

2013-09-09 14:15

Er komt geen 24-uursopvanglocatie voor dak-en thuislozen met een ruimte voor alcohol en drugsgebruik in de Generaal de la Reystraat.
De gemeente Haarlem zoekt hiervoor wel een geschikte locatie. Er zijn nog geen locaties bekend.
Haarlem en de regio kent inwoners die er, om verschillende redenen, niet in slagen hun leven op de rails te krijgen of te houden. Soms speelt verslaving een rol, vaak psychische of psychiatrische problematiek. Voor deze kwetsbare mensen hebben wij als gemeente zowel een wettelijke als morele zorgplicht. Daarom ondersteunen wij de realisatie van voorzieningen waar deze mensen onder begeleiding kunnen wonen en zorg krijgen.

Het RIBW biedt ondersteuning en begeleiding aan mensen met een psychosociale en psychiatrische kwetsbaarheid, waarvoor zelfstandig leven voor korte of langere tijd moeilijk is.
Zij hebben in de gemeente Haarlem en onze regio diverse locaties voor mensen met een diverse zorgbehoefte.
Zij hebben het voornemen om in de Generaal de la Reystraat beschermd en begeleid wonen aan te bieden aan een groep ex-dak- en thuislozen met een alcoholverslaving en/of psychiatrische problematiek, de meesten wonen nu in de RIBW-vestiging De Wissel aan de Kruisstraat en sommigen komen uit de locatie De Herberg.
Bij de komst van De Wissel en De Herberg waren er ook veel zorgen bij omwonenden. Het RIBW en de ex-daklozen hebben daar laten zien dat zij zich als goede buur willen opstellen.
De afgelopen periode van huisvesting in de Wissel is er ook geen overlast geweest en het aanvankelijk ingestelde periodieke bewonersoverleg is dan ook komen te vervallen.
Het RIBW kan verder het beste vertellen hoe en wat zij doen, wie de mensen zijn en hoe zij worden begeleid. Het RIBW wil en gaat ook nog de bewoners in de Generaal de la Reystraat uitnodigen voor een kennismakingsbijeenkomst.


Gast

#29

2013-09-09 15:11

Geen mensen die in een trip of na alcohol gebruik langs onze kinderen moeten aub!

Gast

#30

2013-09-09 16:06

Niet normaal dat ze dit soort opvang in een woonwijk met een hoop kleine kinderen willen en durven plaatsen.

Gast

#31

2013-09-09 16:11

Ik heb een jong kind. Als ik dit geweten had, had ik geen huis in deze straat gekocht.
Kies een pseudoniem

#32 Re:

2013-09-09 16:45

#29: -

80% van de Nederlanders drinkt alcohol. En er zijn ongeveer een half miljoen alcoholisten. Dus je kan er donder op zeggen dat er continu mensen onder invloed van alcohol langs je kinderen lopen. Want er wonen op basis van die gegevens (van het RIVM en de Jellinek) al 15 alcoholisten in de Generaal de la Reijstraat, uitgaande van 1 inwoner per adres. In werkelijkheid zijn het er dus nog meer. Zonder dat je er wat van merkt.

En er komen dus helemaal geen drugsverslaafden.


Gast

#33 Re:

2013-09-09 17:40

#27: -

Via de wandelgangen gehoord (maand geleden). Tijdens wijkraadsvergadering bevestigd door wijkraad en wijkverbinder.


Gast

#34 Re: reactie gemeente Haarlem

2013-09-09 17:43

#28: - reactie gemeente Haarlem

Dus toch 24uurs opvang en diverse mogelijkheden die in de toekomst erbij kunnen. Zoals in de stukken staat. Lees ze aub, dan lees je wat er nu gaat gebeuren en er nog bij komt.

Leuke reactie van de gemeente (uitleg over zorgsoorten) maar niet erg overtuigend over hetgeen we het nu hebben.

 

Hoe dan ook. NIET IN DEZE WIJK of STRAAT


Gast

#35

2013-09-09 19:01

Er wonen kleine kinderen in de straat
Rogier
Gast

#36 Slecht plan ...

2013-09-09 19:09

Elke kwetsbare groep heeft recht opvang maar niet midden in een woonwijk, met jonge gezinnen, relatief al veel overlast en waar verloedering snel op de loer ligt. Of het nu 24 uurs opvang of een vestiging van RIBW voor ex-drugs & alcoholverslaafden betreft, dit is onacceptabel.

Laten we slim onze kennis, kracht en netwerk bundelen om hier samen tegen strijden.
Rogier

#37 Actiebereidheid en samen sterk staan

2013-09-09 19:19

Om de handen ineen te slaan: wie is bereid om actie te ondernemen en wie beschikt over bv. relaties met (landelijke) pers, juridische achtergrond, contacten met de gemeenteraad, met ondernemersvereniging van de Cronjéstraat, etc.? Ik ben zeer bereid mij hierin actief sterk te maken. Jullie ook?

Gast

#38

2013-09-09 19:26

Ook ik wil bij deze mijn grote zorgen en verontrusting uiten over de komst van een woonlocatie voor ex-drugs & alcoholverslaafden. Ik ben zeker voor dat ieder mens een nieuwe kans verdient, maar kan ook niet ontkennen dat ik deze mensen met deze specifieke problematiek niet in mijn straat wil.
Ik woon nu prettig en plezierig in de Generaal de la Reijstraat. Er zijn veel jonge gezinnen en het is een fantastische straat waar diverse achtergronden plezierig en gemoedelijk met elkaar samen leven.
Ik vind het onacceptabel dat de gemeente zonder breed overleg een dergelijk besluit kan nemen en deze opvang/dit woonhuis midden in een woonwijk durft te plaatsen.
Ik ben boos en zal me hard maken om mijn woonplezier en dat van vele buren te behouden.
John

#39 Re:

2013-09-09 19:35

#36: Rogier -

Ik sluit mij volledig aan bij deze mening. Samenwerken is nu onze kracht. Laten we dit slim en met elkaar doen om dit plan geen werkelijkheid te laten worden.

Ik ben zelfs bereid mee te denken met de gemeente om samen een geschikte locatie te vinden voor deze groep mensen. Ik zou mij hier zelfs actief voor in willen zetten. Maar mijn standpunt staat vast, NIET hier in deze straat, dit is absoluut onaceptabel.


Gast

#40

2013-09-09 21:07

Een belachelijk idee voor een wijk die al divers genoeg is. Meer onrust zal ten koste gaan van de huidige verbeteringen in de wijk.
Lotte Elbrink

#41 Re: Volgende stappen!

2013-09-10 11:39

#1: Rene - Volgende stappen!

Beste Rene,

In ons SBS programma Hart van Nederland willen we misschien aandacht besteden aan jullie actie. Kan ik u misschien telefonisch bereiken? Ik ben te bereiken op 020 8007653.

Vriendelijke groet,

Lotte Elbrink (SBS Hart van Nederland)


Gast

#42

2013-09-10 14:24

eindelijk ,na vele jaren een beetje rust in de buurt, en dan worden opgeschrikt door dit bericht gemeente Haarlem bezint eer u begint.
ik ben er in ieder geval zeer op tegen, dit is wel het allerlaatste waar wij met ze allen op zitten te wachten.
een tip, ga lekker met ze in de waarderpolder zitten, maar niet in een kinderrijke arbeidersbuurt
Bregje Meurkens

#43 Deze mail ontving ik van Wijkraad SchotenHaarlem

2013-09-10 16:36

Beste buurtbewoners,
De wijkraad is geïnformeerd door de RIBW over de voorgenomen opening van een opvang locatie ter vervanging van de Wissel.
De wijkraad heeft geadviseerd om voor de communicatie met de buurtbewoners een informatiebijeenkomst te organiseren.
Dit zal volgende week woensdag plaatsvinden, u krijgt daar bericht over.
De wijkraad is geen partij in de beslissing over de plaatsing van een RIBW locatie, dat is een zaak van het RIBW en de gemeente.
Wij hebben geadviseerd over de communicatie naar de bewoners en hebben onze teleurstelling uitgesproken over de opnieuw te late informatie verstrekking over de voorgenomen plaatsing.
De wijkraad steunt de bewoners in hun bezorgdheid over de mogelijke gevolgen voor de buurt, maar adviseert om de bijeenkomst af te wachten, waar informatie zal worden gegeven door RIBW en Gemeente.
Wijkraad SchotenHaarlem
Rogier

#44 Re: Deze mail ontving ik van Wijkraad SchotenHaarlem

2013-09-10 18:48

#43: Bregje Meurkens - Deze mail ontving ik van Wijkraad SchotenHaarlem

Ha Bregje, dank voor het delen van dit bericht.

"Burgers, gaat allen rustig slapen, er is niets aan de hand." ... Zo klinkt dit.

Afwachten doen we zeker niet, we organiseren ons en bereiden ons goed voor, met vragen waar we antwoord op willen en niet afgescheept worden met een geregisseerde informatieavond van de zijde van de gemeente of RIBW.


Gast

#45

2013-09-10 21:54

hoe kunt u dit maken achter het seniorenblok op het pretoriaplein de jongste bewoner is 75 en de oudste 100 de mensen zijn al bang voor de hangjeugd rond het plein. mensen die nootgedwongen hun huis uit moeten ok stem ik in toe maar geen alcolisten en drugsverslaaften gaat en zooitje en ergenis worden. b.v.d. r.heinsbergen de zoon van cj.heinsbergen-visser


Gast

#46

2013-09-10 22:15

dit soort opvang hoort niet in een woonwijk met kinderen

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2013-09-10 22:36


Bregje Meurkens, nr. 37

#48 Dit antwoord ontving ik van Wethouder Van der Hoek

2013-09-11 06:51

Geachte mevrouw Meurkens,
Ik heb uw mail over de plannen met het leegstaande pand aan de Generaal De la Reijstraat in goede orde ontvangen en ik wil er graag op reageren. Want de plannen zoals u die schetst zijn mij niet bekend.
Wat wel zo is, is dat de RIBW het voornemen heeft om het schoolgebouw te renoveren en geschikt te maken voor de herhuisvesting van de huidige bewoners van opvangvoorziening de Wissel aan het Stationsplein, een aantal bewoners van opvangvoorziening De Herberg en 3 plaatsen voor een ziekenboeg.
Afgelopen vrijdag heeft hierover, zoals in de volgorde te doen gebruikelijk, een eerste gesprek met de wijkraad plaatsgevonden. Hierbij zijn de plannen voorgelegd, is een eerste reactie gepeild en is overlegd hoe het beste de direct omwonenden zouden kunnen worden geïnformeerd (inhoud informatiebrief, verspreidingsgebied, inhoud informatiebijeenkomst) etc.
Helaas zijn voordat de informatiebrief was opgesteld in het afgelopen weekend al allerlei geruchten de wereld ingegaan.
De beelden die worden verspreid zijn dat de school zal gaan dienen als de toekomstige 24-uurs opvang, dat er harddrugs verslaafden zullen worden opgevangen, e.d.
Van enkele omwonenden, waaronder u, heb ik ook al mails met die strekking mogen ontvangen.
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om de door de gemeente beoogde 24-uursopvanglocatie.
Het gaat in de plannen wel om een beschermd en begeleidwoonvoorziening voor de ex-daklozen met een (alcohol)- en/of psychiatrische problematiek uit de huidige locaties De Wissel en De Herberg.
Ik hecht er aan te vermelden dat er in de afgelopen periode van huisvesting in de Wissel geen overlast is geweest, dat het aanvankelijk ingestelde periodieke omwonendenoverleg aldaar, na verloop van tijd, om die reden dan ook is komen te vervallen, en dat enkele bewoners van De Wissel zich zelfs actief inzetten om de openbare omgeving schoon te houden. Vanuit dat perspectief gezien is er voor de gemeente vooralsnog geen reden om de plannen van de RIBW niet te volgen.
Ik begrijp dat de huidige geruchten u ongerust hebben gemaakt en vragen oproepen. Ik ga er van uit met bovenstaande duidelijkheid te hebben gegeven.
Ik stel voor dat u wacht op nadere berichtgeving door de RIBW die spoedig volgt in de vorm van een informatiebrief en - bijeenkomst door de RIBW in samenspraak met de gemeente. Aldaar kunt u dan uw mening geven en nadere vragen stellen.

Met vriendelijke groet,
Jack van der Hoek

J. Chr. van der Hoek MBA. | Wethouder welzijn, Wmo, sport, volksgezondheid, dienstverlening en communicatie | Gemeente Haarlem | 023-5113005
Ron Savenije

#49 Re: Borrelpraat

2013-09-11 08:15

#23: Boon - Borrelpraat 

Het is wel erg kort door de bocht om iemand die een petitie start een malloot te noemen meneer of mevrouw Boon. Ik vind het juist erg goed dat er een discussie op gang komt, daar de gemeente ons niet of nauwelijks informeert, en dit nu na o.a. deze petitie wel op gang komt. Ik zie u dus graag volgende week tijdens de informatiebijeenkomst!


Gast

#50

2013-09-11 09:42

Wij als winkelier denken veel last van criminaliteit in de buurt te gaan onder vinden.
Ik spreek uit ervaring van de opvang in de Patrimonium buurt jaren geleden.
Ook daar heeft de gemeente heel achterbaks alles er doorgedrukt, zonder inspraak.