Tegen de RIZIV-hervorming van consulten op afstand.

Tegen de RIZIV-hervorming van consulten op afstand. / Mededelingen / Nieuwe regelgeving vanaf 1 augustus / Opmerkingen


Gast

#1

2022-07-30 06:59

De regelgeving is een extra administratieve overbelasting voor de arts. Bij het afrekenen van teleconsult, zul je moeten aangeven of er remgeld ontvangen is. Als het nog niet ontvangen is, moet je het achteraf bijwerken of op goed vertrouwen invullen dat het betaald is (terwijl je het misschien nooit ontvangt). Videoconsulten zullen nog langer duren door bvb streaming problemen. Het bedrag voor een telefonisch consult is ronduit schandalig. Een duidelijke ontmoedigingscampagne. Overigens het advies om het remgeld dan maar te laten vallen vind ik nogal schofferend! De patienten merken er niets van, de mutualiteiten moeten geen moeite doen en wij draaien er voor op met 8 of 16 euro ipv 20. Met al hun regels en eisen kun je misschien beter solliciteren voor een ambtenarenjob (bij het RIZIV ofzo) met een hoog pensioen en geen wachtdiensten! Nochtans hadden ze een gouden oplossing in handen voor overconsumptie; als ze alle remgelden van teleconsult, gewone consult en adviezen per kwartaal zouden innen dan heeft de patient een duidelijk overzicht wat er gefactureerd is. Fraude of fouten in facturatie zouden sneller ontdekt worden. Dat proberen ze al heel lang te bereiken, maar de meeste mensen doen de moeite niet om dit digitaal te controleren. Voor de artsen het voordeel dat zij geen bc meer hoeven te hebben en betalen (buiten misschien zij die niet-geconventioneerd zijn) en ook geen moeite moeten doen om het geld te innen via overschrijving en andere toestanden. Voorlopig heeft de patient bij ons het recht om te kiezen tussen een telefonische raadpleging of een raadpleging in de praktijk. Geen video-consulten wegens te omslachtig en mogelijks extra kosten. Overigens heb ik al weet van 1 arts die wel videoconsulten gaat doen, maar dan de camera gaat uitzetten; schandalig. Het innen van het remgeld zal per overschrijving zijn; misschien op voorhand (maar indien je de mensen niet kunt bereiken, moet je terugstorten) of achteraf (met extra registratiewerk). Ik wens iedereen veel succes maandag!

Gast

#2

2022-07-30 09:48

Ik zal in ieder geval werken met klassieke consultatie en telefoon tot minimum beperken.

Gast

#3

2022-07-30 13:26

1. Fysiek is het onmogelijk om alle patiënten met minieme vragen en kleine administratie op raadpleging te laten komen. 2. Zolang er geen beter oplossing is zal ik helaas gebruik moeten maken van de huidige codering aan het walgelijk laag tarief. 3.Video raadpleging twijfel ik nog over, enigszins kan dit een waardevolle aanvulling zijn om laboresultaten, beeldvorming en psychische problemen te bespreken. Anderzijds kost dit logistiek ook weer meer tijd en moet ik hiervoor een nieuw teleconsultatie tijdslot invoeren. Daarnaast zullen we nog steeds overstelpt worden met telefoons omdat mensen het al lang voor covid bestond gewend zijn geworden dat de huisarts wel raad weet. Dat dit na jaren niet meer gratis en voor niets gebeurde was een zeer goede vooruitgang, eentje die nu weer tot het verleden behoort. Als ik er gebruik van maak zal dit vermoedeijk direct via Helena (careconnect) zijn of via de Doktr-app. 4. In de praktijk zal ik, zoals men bij het RIZIV al verwacht, het remgeld laten vallen. Dit omdat het boekhoudkundig en praktisch gewoonweg onbegonnen werk is voor zulke kleine bedragen. Een alternatief kan zijn om het remgeld alsnog te innen bij de eerstvolgende fysieke consultatie, maar dit zal zeker en vast verwarring en discussie met de patiënt uitlokken. Wat ook weer tijd -en energierovend is voor een schamele paar euro’s! Heel deze nieuwe regeling is naar mijn mening weer een slag in het gezicht van de eerste lijn. Een schaamteloos gebrek aan respect en correcte vergoeding voor de beschikbaarheid en werk dat verzet wordt naast de fysieke raadpleging.
vihp

#4

2022-08-01 09:34

Bedankt voor al jullie inspanningen in dit dossier!

Bijzonder jammer en teleurstellend dat er verder geen gezamenlijke acties komen vanuit de huisartsen(kringen), domus of bvas ....

Remgeld achteraf/vooraf vragen zien we boekhoudkundig niet zitten...

Telefonische consulten waren hier sowieso al beperkt, zal nu nog minder zijn.