zeg nee tegen het pietenpact

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie zeg nee tegen het pietenpact.


Gast

#2876

2016-11-14 18:05

Omdat zwarte piet nu eenmaal onze traditie is, als de anderen willen dat wij het suikerfeest erkennen, blijf dan met je poten van zwarte piet!!!!

Gast

#2877

2016-11-14 18:08

Gewoonweg belachelijk waar mensen zich mee bezighouden!mijn zoontje vroeg zaterdag in antwerpen hoe het komt dat de zwarte pieten niwt zwart zijn.....dit is al eeuwenlange traditie.......stop met deze nonsense en steek je tijd in echte problematiek...er is genoeg gaande op deze wereld.....laat de kinderen genieten van zwarte piet zoals wij ook als kind hebben gedaan

Gast

#2878

2016-11-14 18:10

Ik ben zelf opgegroeid met sinterklaas en zwarte piet, tesamen met vele vriendinnen, geen enkele is hierdoor racist geworden. Meer zelfs nog, we zagen zelfs geen gelijkenissen. Nog ooit een kleurling in het dagelijkste leven gezien met pots en pluim...

Gast

#2879

2016-11-14 18:11

Het word eens tijd dat dat belachelijk volkje op straat blijft komen als ze nog maar denken iets racistisch te kunnen opmerken.

Gast

#2880

2016-11-14 18:14

Het is een feest voor de kinderen van de lage landen. Hier heeft geen enkel ander continent iets mee te maken. We verplichten ze niet om mee te doen. Dieren onverdoofd slachten is veel erger, maar daar mogen wij ook niets over zeggen.

Gast

#2881

2016-11-14 18:23

Zwarte piet hoort ZWART te zijn.

Gast

#2882

2016-11-14 18:23

Net geprobeerd om een liedje te zingen...zwarte piet wiedewiedewiet! Hoe moet dit nu? Zwarte vriend? Blanke vriend?
Hele traditie is om zeep! Zwarte piet is zwart door het roet van de schoorsteen...
Ik denk dat er toch belangrijkere zaken zijn om over te discussiëren...

Gast

#2883

2016-11-14 18:29

laat er eerst een referendum/debat zijn. doe niet alsof er een debat geweest is om het dan door onze strot te duwen

Gast

#2884

2016-11-14 18:30

zwarte piet blijft zwart, dat is onze traditie, mensen die zich daar aan ergeren moeten maar ergens anders gaan wonen.

Gast

#2885

2016-11-14 18:38

Mensen met een andere afkomst passen zich maar aan aan Nederland en de autochtone Nederlanders en niet andersom
gast

#2886 namen van Bart Peeters, Hugo Matthysen en co verwijderd uit lijst ondertekenaars Pietenpact

2016-11-14 18:39

raar-  op de website van deBuren zijn de namen van Bart Peeters, Hugo Matthysen en co vanavond verwijderd uit de lijst van de ondertekenaars van het Pietenpact. Ook alle reacties op het pact zijn plots verdwenen en er verschijnt een nieuwe tekst met veelgestelde vragen. Met enig leedvermaak durf ik te veronderstellen dat ze hun huik naar de wind hangen (gedegen Vlaamse zegswijze). O ja vinden jullie het ook niet raar dat deze discussie over Zwarte Piet enkel in Vlaanderen gevoerd wordt dank zij deBuren en niet in Wallonië, ondanks dat hun père fouettard ook zwart is en dat ze ook een vrij grote gemeenschap anders gekleurde medemensen hebben. Het enige resultaat van dit initiatief van deBuren is dat ze de aversie ten opzichte  van andere culturen in Vlaanderen in de hand gewerkt hebben- hartelijke gelukwensen. Het echte leven is geen tv-feuilleton meneer Vanseveren, je kan geen mensen tegen hun schenen schoppen en als het tegenzit 'cut' roepen en met een propere lei beginnen. 


Gast

#2887

2016-11-14 18:41

Sommigen hebben blijkbaar tijd en geld zat om een eeuwenoud vermeend detail te zoeken in de plaats van stil te staan bij de essentie van een eeuwenoude traditie: een feest voor kinderen waarbij een TEAM een oudere kindervriend helpt. Niks vermeend racisme, pure detail-vitterij.

Gast

#2888

2016-11-14 18:44

Stilaan nemen ze meer en meer af van een mens, dat ze met hun fikken van eeuwenoude tradities die niemand schade berokkend, afblijven

Gast

#2889

2016-11-14 18:45

Al diegene die dit racistisch vinden zijn de grootste racisten ,en moeten de geschiedenis eens nagaan,

Gast

#2890

2016-11-14 19:01

Van een kinderfeest moeten ze afblijven. Vraag aan die onnozelaars of ze als kind een zwarte piet als racistisch hebben ervaren. Ben benieuwd wie er positief op zal antwoorden.

Gast

#2891

2016-11-14 19:07

Zwarte piet moet blijven!!!
Het is ons land onze traditie!

Gast

#2892

2016-11-14 19:12

Van onze kinderfeesten moeten ze afblijven deze zitten al eeuwen in onze cultuur . Wie mijn kinderen of kleinkinderen raakt raakt mij , kinderen zoeken hier niets racistisch achter .Dat hebben wij ook nooit gedaan . Als ze zo verder doen maken ze ons racistisch . Ik ben van oordeel leven en laten leven . Maar dat laatste is ook ons recht . Heb vrienden of kennissen van enkele rassen dus ben zeker geen racist maar laat ook onze waarden blijven leven a u b

Gast

#2893

2016-11-14 19:40

laat kinderen genieten van hun jeugd ,zolang ze kunnen een traditie die jaren oud is hoef niet te veranderen

Gast

#2894

2016-11-14 19:56

Een traditie!! Dit heeft niks maar dan ook niks met racisme te maken! Dit is een feest voor de kinderen, waar wij als volwassenen zelf zo mooie herinneringen aan hebben!

Gast

#2895

2016-11-14 19:58

Schandaaaalig !!
Lees lies lefevre haar mening maar eens en denk eens aan de kinderen en het plezier dat ieder van ons ooit beleefde aan sint en zwarte piet !
Neem dat toch niet weg onder het mom van racisme !

Gast

#2896

2016-11-14 20:20

Ze moeten onze tradities niet afpakken. Anders schaffen ze beter elk geloof en feest af!

Gast

#2897

2016-11-14 20:29

Ik ben 54 jaar,het is nooit in mij opgekomen dat zwarte Piet een slaaf is,hij was gewoon voor de kinderen héél leuk!Kinderen zijn daar helemaal niet mee bezig welke kleur dat iemand heeft en als dat zo zou zijn,dan is het aan ons om op een goeie manier uit te leggen dat mensen soms een andere huidskleur hebben!Dat is volgens mij een discussie die er helemaal niet moet zijn,Door dit aan te kaarten wordt het probleem alleen groter!Respect hebben daar komt het op aan,en dat heeft niets met huidskleur te maken!

Gast

#2898

2016-11-14 20:37

Slaat helemaal nergens op de hele discussie

Gast

#2899

2016-11-14 20:41

Wij zullen ons maar weer eens mogen/moeten aanpassen.
En wat is dan het volgende dat moet sneuvelen?
Wanneer gaat dit ophouden en mogen wij eindelijk onszelf blijven?

Gast

#2900

2016-11-14 21:34

Dit is typisch een probleem dat kunstmatig gecreëerd werd. Het dook plotseling uit het niets op en dat doet sterk vermoeden dat het eerder om schade toebrengen aan de meerderheid, dan om bescherming van de minderheid gaat.
De snelheid waarmee politici, mediafiguren, het onderwijs en andere belangrijke spelers hieraan toegeven is vrij beangstigend. De klachten van enkelingen worden kritiekloos aanvaard, de wens van de overgroot deel van de bevolking wordt genegeerd. Wat gaat er bij de volgende vingerknip nog allemaal weggegooid worden van dat wat ons nauw aan het hart ligt?