zwartepietmoetophaagsescholenblijven

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie zwartepietmoetophaagsescholenblijven.


Gast

#301

2015-09-17 09:38

Dit is onzin!!! Inmiddels word alles van ons afgepakt dit is al een jaren lange traditie! Laat het zo blijven zoals het was, zonder aanpassingen aan ONS feest!!!!

Gast

#302

2015-09-17 09:39

Hoe is het mogelijk dat zo'n kleine groep mensen die tegen de Zwarte Piet zijn zo'n land, media en commercie dicteren !

Gast

#303

2015-09-17 09:39

2deze heb ik ondertekend omdat de Nederlandse tradities moeten blijven. Wij zijn Nederland aan het verkopen aan buitenlanders. Wij veranderen toch ook geen ander land om ze onze tradities te gaan volgen? Wij moeten Nederland blijven en de buitenlanders moeten zich maar aanpassen aan ons zoals wij ons moeten aanpassen aan hun cultuur in hun land. Handen af van onze Nederlandse tradities. Zwarte Piet moet blijven.

Gast

#304

2015-09-17 09:39

Omdat ik aan zwarte piet niets discriminerend vind, door dit gedoe zou je juist gaan discrimineren. Lijkt me niet de bedoeling.

Gast

#305

2015-09-17 09:39

Nieuws » Propaganda » Meer blanke dan zwarte slaven: Hoe de geschiedenis van de slavernij is verdraaid

 

Meer blanke dan zwarte slaven: Hoe de geschiedenis van de slavernij is verdraaid

 

 in: Propaganda     Robin de Boer    28 oktober 2014 12:00     23138 keer bekeken

 

De slavernij blijft een pijnlijk onderdeel van de geschiedenis. De discussie rond Zwarte Piet laait weer op omdat zijn oorsprong ingebed zou liggen in een gewoonte van slavernij en racisme.

 

In oktober vorig jaar mengde VN-consultant Verene Shepherd zich in de discussie toen zij Zwarte Piet als racistisch betitelde en vroeg om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. Ze noemde het een terugkeer naar de slavernij in de 21e eeuw. Uiteindelijk bleek Shepherd niet namens de VN te mogen spreken. Er zijn momenteel meer slaven dan ooit. Uit de Global Slavery Index blijkt dat wereldwijd bijna 30 miljoen mensen als slaaf leven.

 

Door de eeuwen heen heeft ieder ras, iedere religie en ieder volk zich schuldig gemaakt aan slavernij. De geschiedenis van de slavernij heeft ons geleerd dat mensen altijd misbruik zullen maken van ongebreidelde macht over anderen, ongeacht welke huidskleur ze hebben.

 

Dat is echter niet de boodschap die we meekrijgen op school of op de universiteit en het is ook niet de boodschap die wordt uitgedragen door films. Keer op keer horen we dat de blanke mens de zwarte mens tot slaaf maakte, stelt de Amerikaanse schrijver en econoom Thomas Sowell van de Stanford-universiteit.

 

Net zoals Europeanen Afrikanen tot slaaf maakten, maakten ook Noord-Afrikanen Europeanen tot slaaf. Sterker nog: in de Verenigde Staten en de dertien koloniën aan de oostkust van Noord-Amerika waren meer slaven uit Europa dan slaven uit Afrika, aldus Sowell.

 

De blanke slaven werden nog slechter behandeld dan de zwarte slaven, die katoen moesten plukken op de plantages. Daar hoor je niets over op school of op de universiteit. We kunnen veel leren van de slavernij, maar het verdraaien van de feiten is onnodig, zegt de populaire columnist.

 

De Amerikaanse samenleving en de westerse beschaving keerden zich uiteindelijk tegen slavernij, terwijl het in niet-westerse landen nog de gewoonste zaak van de wereld is. Sommige landen verzetten zich zelfs tegen druk vanuit het Westen om een einde te maken aan slavernij.

 

In veel niet-westerse landen is in het tijdperk van het imperialisme volgens Sowell enkel en alleen een einde gekomen aan slavernij omdat het Westen beschikte over meer wapens. Hij voegt toe dat Amerikanen naar Afrika zijn gegaan om zich daar te verontschuldigen voor slavernij, terwijl op het continent tot op de dag van vandaag nog in slaven wordt gehandeld.

 

Sowell merkt op dat niet alleen de geschiedenis van de slavernij is verdraaid door het filteren van feiten. Mensen die de geschiedenis doorspitten in een poging de Amerikaanse samenleving of westerse beschaving te ondermijnen, hebben vaak weinig interesse in bijvoorbeeld de dodenmars van Bataan of de wreedheden die zijn begaan in het Ottomaanse Rijk.

 

“Mensen die diep in de geschiedenisboeken graven op zoek naar zondes, zoeken niet naar de waarheid maar naar kansen om een bepaald volk te denigreren of om een slaatje te slaan uit het leed van anderen,” zegt Sowell. “En dat ten koste van mensen die er helemaal niets mee te maken hebben gehad.”

 

“Zoals een oud spreekwoord luidt: ‘Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad’,” besluit de gerespecteerde econoom. “Maar kennelijk is dat niet genoeg voor veel van onze leraren, intelligentsia en media. Zij zijn druk bezig het heden te vergiftigen door de manier waarop ze het verleden presenteren.”

 

Sowell gaat in zijn boek Black Rednecks and White Liberals dieper in op de manier waarop de geschiedenis van de slavernij is verdraaid. Het boek is hier verkrijgbaar.

 

 


Gast

#306

2015-09-17 09:41

Wie houdt niet van Zwarte Piet? Hij is de krent in de pap.

Gast

#307

2015-09-17 09:41

Hele discussie is belachelijk!

Gast

#308

2015-09-17 09:41

dit Hollandse feest voor kinderen moet
zo blijven, voor mijn kinderen en voor alle kinderen
in Nederland

Gast

#309

2015-09-17 09:42

We leveren al veel te veel identiteit in.

Gast

#310

2015-09-17 09:42

Omdat het een belachelijke discussie is,het is een nederlandse traditie en absoluut geen discriminatie.Je hebt ook witte puntjes en bruine puntjes is dat ook discriminirend?Waar gaat het over.Nederland moet nederland blijven en als het iemand iet bevalt doei

Gast

#311

2015-09-17 09:44

Omdat t belachelijk is dat t niet meer mag ons land.!!!!!!!!onze traditie! !!!!!!!!!!en de geen die er niet tegen kunnen rotten maar op Nederland is nederland !!!!!!!!!!!!
Waar gaat het heen

#312

2015-09-17 09:44

Leven toch in een demoncratie? Merk der weinig van. Belachelijk hoe een paar mensen een kinderfeest kunnen verpesten! Triest


Gast

#313

2015-09-17 09:44

omdat ik vind dat dit kinderfeest een oer hollandse traditie is en niets te maken heeft met discriminatie

Gast

#314

2015-09-17 09:44

Is toch te belachelijk voor woorden dat een hele kleine groep dit weten te verpesten!!! Het is een kinderfeest!!!!


Gast

#315

2015-09-17 09:44

Omdat het onderdeel is van traditie hier in Nederland. Tradities moet men koesteren, dat is Nederland. Men moet eens ophouden met het achterom kijken naar dat gene dat eeuwen geleden is gebeurd. Ik kijk positief naar Duidsland en voel geen wrok met wat er 65 jaar geleden gebeurt is.
penny1

#316

2015-09-17 09:46

Opsomming van een gebeurtenis rondom de intocht van Sinterklaas:

Er wordt een vergunning door de Gemeente afgegeven om te mogen demonstreren bij de intocht van Sinterklaas in Gouda op 16 november 2015. De tegenstanders en de voorstanders van de persoon zwarte Piet krijgen diverse locaties van de Gemeente toegewezen om daar te mogen demonstreren en er mag niet worden gedemonstreerd in het bijzijn van kinderen op het Stadhuisplein in Gouda.

Dan bijna aan het eind van deze intocht zijn er toch demonstranten op het Stadhuisplein in Gouda. En dit blijft niet onopgemerkt door de Politie, die als eerste taak heeft om de 'orde' te handhaven. Er wordt ingegrepen en de groep demonstanten worden weggeleid naar een andere plek in Gouda en helaas opgepakt en zelfs later in de tijd veroordeeld.

Is dit dan vreedzaam en met respect voor andere mensen (inclusief ouders en kinderen) demonsteren, ongeacht of je als mens voor of tegen de persoon zwarte Piet bent?

In Vrede (te denken aan de oorlogen die nu in de wereld aan de gang zijn) leven met elkaar en de Veiligheid waarborgen in de samenleving in Nederland. De kinderen hebben de Toekomst, zij hebben nog een hele weg af te leggen om vredig en rustig in leeftijd ouder te mogen worden en ook weer kinderen te mogen krijgen in een Veilig en Solide Nederland.

Er is een Grondwet in Nederland, waar alle mensen die in Nederland leven zich aan moeten houden en zelfs moeten kennen.

 

 

 


Gast

#317

2015-09-17 09:47

Onze cultuur gaat steeds meer verloren, in het buitenland kan je toch ook niet bepalen of hun cultuur veranderd omdat jij dat anders ziet !

Gast

#318

2015-09-17 09:49

Niet zo zeer dat ik tegen het aanpassen ben, maar wel tegen het feit dat we als Nederlanders ons wel steeds moeten aanpassen aan de wensen van derden/minderheden.
Dat aanpassen zal altijd wel moeten om met elkaar te kunnen samenleven, maar ik vind dat het 2 kanten op moet werken. En ik moet constateren dat dit niet zo is.

Gast

#319

2015-09-17 09:50

Simpel zwarte piet is Nederland en Nederland is zwarte piet, en wie zich hierin niet kan vinden toch vertrekken waar deze niet is hou toch op met je discriminatie gezeur.

Gast

#320

2015-09-17 09:50

Allemaal tekenen, het is toch te gek voor woorden dat een kinderfeest zo wordt kapot gemaakt...Mensen KINDERFEEST!! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen!

Gast

#321

2015-09-17 09:51

Belachelijk! Laat het een kinderfeest blijven!

Gast

#322

2015-09-17 09:53

Omdat ik vindt dat iedereen welkom is in ons land maar dan wel onze tradities moeten accepteren dit is een kinderfeest zonder enige vorm van racisme en dat feest moet blijven zoals het is.

Gast

#323

2015-09-17 09:53

Omdat het een traditie is. en die mensen moeten niet zeiken want hun stonden ook vroeger met hun zwarte pieten pak aan de kant voor de intocht kom op mensen gaat om kinderen!!!!!!!!!!!!!!!

Gast

#324

2015-09-17 09:54

Omdat ik het meer dan belachelijk vind dat Zwarte Piet zomaar wordt weggezet als zijnde rascistisch.

Gast

#325

2015-09-17 09:54

Omdat ik helemaal klaar ben met de hele discussie die NOOIT een discussie had moeten zijn. Zwarte Piet hoort erbij in Nederland en iedereen die vindt dat hij hierdoor gediscrimineerd wordt moet gewoon lekker terug naar waar hij (oorspronkelijk) vandaan komt.