Geen Engels, maar Nederlands bij Geesteswetenschappen


Gast

#76

2014-12-01 10:49

Start een dergelijk initiatief ook voor het voortgezet onderwijs. Ik ben laatst getuige geweest van een les rekenen in het Engels omdat de school zo nodig tweetalig moet zijn. Een absolute ramp!!!

Gast

#77

2014-12-01 11:10

behalve het gebrek aan nuance, een gevolg van het in het Engels geven en volgen van colleges, daalt automatisch ook de aandacht voor werk geschreven in Duits en Frans. Een Angelsaksische bias is aan het ontstaan, niet bevorderlijk voor wetenschap ontwikkeling!

Gast

#78

2014-12-01 11:20

Steeds meer moeten we ons door een welhaast ondoordringbare brij van Steenkolenengels worstelen om een beetje extra kennis te vergaren. Het is lelijk, onplezierig, tijdrovend en vaak ook onduidelijk door het stuitende gebrek aan taalbeheersing dat in deze epistels geëtaleerd wordt.
Daarom zeg ik: Gebruik Nederlands waar het kan en Engels enkel waar het moet!
Rob Vugs


Gast

#79 Re:

2014-12-01 11:25

Van harte mee eens!!!

 


Gast

#80

2014-12-01 11:27

Niet alleen bij Geesteswetenschappen, maar bij al het onderwijs in Nederland.

Gast

#81

2014-12-01 11:28

Een zinvolle petitie in een land waar zelfs datgene wat niet wordt ingeruild tegen (pover) Engels doorgaans ook moet worden aangeduid als bedroevend taalgebruik (bij de overheid en in de media)

Gast

#82

2014-12-01 11:33

In mijn vak, meteorologie, is het onderzoek uitermate internationaal. Ergerlijk is dan dat het huidig middelbare-school-onderwijs zo heeft bezuinigd op het vak Engels, dat de helft van de studenten grote moeite heeft met een goed Engelstalig handboek, zodat Nederlandstalige collegedictaten moeten worden gemaakt. Maar daarnaast zullen het merendeel van de studenten na hun afstuderen in Nederland moeten functioneren bij het oplossen van weerkundige problemen in landbouw, stadsklimaat, energie, luchtverontreiniging enzovoort. Daarom heb ik bijvoorbeeld alle studenten voor een tentamen een rapport over een meteorologisch onderwerp laten maken, in goed Nederlands, opdat zij tonen te kunnen communiceren over hun vak met hun eigen publiek van Nederlandse boeren, ingenieurs en ambtenaren. De studenten waardeerden dat zeer, ook de incidentele buitenlanders. Begin bij het begin, vakuitoefening in de moedertaal, en niet bij het eind, internationaal onderzoek.

Gast

#83

2014-12-01 11:34

Ik ben het geheel eens met deze petitie en ben heel blij dat een aantal geesteswetenschappers de energie en moed gehad hebben om deze op te stellen.
Argument er bij is dat een taal verarmd als ze niet op alle gebieden van het bestaan wordt gebruikt: literatuur, kunsten, muziek, dagelijks leven, wetenschappen, godsdienst e.a.

Gast

#84

2014-12-01 11:42

Prima initiatief. Ik vind eerlijk gezegd dat het bij veel vakken niet zinvol is om docenten met een matige kennis van het Engels te laten doceren. Hun steenkolenengels is vaak met moeite te volgen. Idem voor een deel van de studenten. Alleen in je eigen moedertaal kun je lastige zaken goed verwoorden. Om soms voor een handjevol buitenlandse studenten allemaal Engels te spreken vind ik niet wenselijk.

Gast

#85

2014-12-01 11:50

Het is juist van belang om degelijk opgeleid te zijn in je moedertaal. Des te beter leer je tegelijkertijd en later een vreemde taal. Bovendien is het niet goed om veel naar niet al te best Engels te luisteren.
Eva van Santen

Gast

#86

2014-12-01 11:54

Een goed initiatief, deze petitie.
Overigens ben ik van mening dat ook exacte vakken beter in het Nederlands kunnen worden gegeven; in elk geval in de eerste jaren.
C.A. den Braber

Gast

#87

2014-12-01 13:02

zie mijn opmerkingen aan de schrijvers van de petitie

Gast

#88

2014-12-01 13:16

Taal is een belangrijk onderdeel van onze cultuur en moet gekoesterd worden.

Gast

#89

2014-12-01 13:35

Als het aan staatssecretaris Dekker ligt beginnen we al bij de kleuters met lessen in het Engels. Hoe ver moeten we nog afdwalen van de beheersing van onze moedertaal.

Gast

#90

2014-12-01 18:54

Het onderwijs verloedert in Nederland. Dit komt omdat het onderwijsgeld in handen is van managers. Deze hechten meer belang aan windowdressing dan aan het primaire proces: goed lesgeven

Gast

#91

2014-12-01 19:59

In de tijd dat minister Ritzen met deze onzin begon, had de NRC nog de Wereldbolletjes. Op dag 1 zei het ene wereldbolletje tegen het andere: "Who the hell is Ritzen?" De volgende dag kwam het antwoord: "Zippers! Zippers from underwise!" Ik heb dit dialoogje altijd tekenend gevonden voor het hele idee. Het volk dat er voor was, kende geen Engels, en gaf geen onderwijs.

Gast

#92 Re:

2014-12-01 21:56

#91: -  

 Make that the cat wise 


Gast

#93

2014-12-01 22:02

engelse colleges zijn een minachting van onze moedertaal

Gast

#94

2014-12-02 09:59

Zowel de gemiddelde Nederlandse docent als student spreekt en begrijpt onvoldoende goed Engels om het gebruik ervan als voertaal te rechtvaardigen. Bovendien: welk 'Engels'? Buiten Engeland worden allerlei interpretaties van Engels (meer nog Amerikaans) gesproken waarbij veel nuances van de oorspronkelijke taal verloren gaan. Uiteindelijk zullen studenten zich noch in het Nederlands, noch in het Engels zorgvuldig kunnen uitdrukken.

Gast

#95

2014-12-03 15:07

Ik heb het altijd al belachelijk gevonden om zaken in een andere taal dan je moedertaal uit te leggen. Probeer het maar eens met de stelling van Pythagoras. Leer die andere taal eerst maar eens fatsoenlijk schrijven en spreken. Dat 'steenkolenengels" is een aanfluiting van ons onderwijs. Dus heel goed dat deze actie er is.

Gast

#96

2014-12-03 17:50

Met de vele, vele opmerkingen die reeds gemaakt zijn bij deze petitie kan ik het helemaal eens zijn. Zelf kom ik niet op nog meer en nog betere argumenten die deze gedachtegang ondersteunen!

Gast

#97

2014-12-04 10:42

Een prima initiatief, hard nodig.
Natuurlijk is de moedertaal te verkiezen boven het vaak kromme Engels van Nederlanders. Na de vreemde talen is nu het Nederlands in ons onderwijs een bedreigde taal. Een gevaarlijke ontwikkeling, het verdringen van het Nederlands door het Engels bevordert immers een tweedeling in de samenleving.

Gast

#98 Re:

2014-12-04 11:14

#97: -  

 De spijker op de kop.  Door degenen die het Engels propageren schijnt   niet beseft te worden dat  met name studenten uit de  tweede en derde generatie allochtone Nederlanders   het meest gedupeerd   zouden worden in hun maatschappelijke ontwikkeling als het Nederlands aan de hogescholen en universiteiten ondergeschikt zou worden gemaakt aan het Engels.


Gast

#99

2014-12-04 11:41

juist de toevoeging, "tenzij opleidingen het zelf beslissen," is de zere plek in dit beleid. Voor de besluitvorming over het verengelsen van de opleiding was in mijn organisatie welgeteld drie weken uitgetrokken.Een beetje weinig om tot een weloverwogen werkveld consultatie te komen en goed de inhoudelijk de consequenties voor de inhoud van cursussen en werkbelasting van docenten te overdenken. Er wordt daarnaast erg veel druk uitgeoefend op medewerkers om akkoord te gaan met de verengelsing, onder mom dat het ook in jouw belang (baanzekerheid) is dat jouw universiteit straks met de status van research university krijgt. Alle universiteiten willen dat profiel, dus gaan ze allemaal verengelsen. Het ontbreekt aan regie om te waarborgen dat voor elk vak minimaal een nederlandstalige opleiding blijft bestaan, want ze beconcurreren elkaar in plaats van dat ze zich zorgen maken om hun collectieve publieke verantwoordelijkheid jegens de Nederlandse samenleving.

Gast

#100 Re:

2014-12-04 14:33

#99: -  

 De klant, lees de student, wordt niet om in zijn mening gevraagd. Onvoorstelbaar in deze tijd.