Voor een makkelijk toegankelijke ruimte voor rolstoelen en fietsen aan boord van de trein Oostende - Eupen en andere treinen in België

De laatste paar jaar zijn we getuige van een geleidelijke toename in het aantal multifunctionele rijtuigen ten dienste van rolstoel- en fietsgebruikers op de Belgische treinen (Desiro, M5, M6, I6, I10, gereviseerde motorstellen MS75,80)

fiets_desiro.jpg

Een van de belangrijkste lijnen die dwars door het land gaat, de lijn Oostende - Eupen, is men echter schijnbaar uit het oog verloren.

I11oosteupen.jpg

Deze trein bestaat gewoonlijk uit 12 rijtuigen, materieel I11 en I10. Er zijn slechts 2 officiële plekken voorzien voor fietsen in het stuurrijtuig van deze trein (achter een deur die niet publiekelijk bediend kan worden) en slechts 1 plek voor iemand in een rolstoel. Door de lengte van de trein is het aanwezige treinpersonneel dikwijls niet geneigd de plekken voor de fiets ook daadwerkelijk te gebruiken.

Dit leidt dikwijls tot problemen omdat men zijn of haar fiets dan op 1 van de tussenplatforms moet zetten waar weinig plaats is voor mensen die zich tussen de rijtuigen willen begeven of die moeten uitstappen in het volgende station.

Wij geloven dat het in ieders voordeel zou zijn mocht men het stuurrijtuig (meestal oostelijk gericht) (deels) omvormen to multifunctioneel rijtuig, zoals alle nieuwe en vernieuwde treinen minstens 1 afdeling bezitten. Als er klapstoeltjes ipv vaste stoelen geplaatst worden hoeft het aantal zitplaatsen zelfs weinig of niet naar beneden en het comfort van rolstoelgebruikers, fietsers én treinpersoneel kan fors omhoog.

Dit gebrek aan functionaliteit en plaats is ook nog terug te vinden bij

Motorwagens reeks 41

AR41-velo.jpg

Motorstellen reeks 96

AM-96-velo.jpg

zij verzorgen verbindingen onder andere op de trajecten Brussel - Arlon/Luxembourg en Charleroi - Couvin

Door te ondertekenen, machtig ik Sven Breugelmans om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.