Een Mechelse schijnbeweging; een open brief over de sluiting van De Garage en de misleidende communicatie hierrond.

Een Mechelse schijnbeweging.

Wat een fantastisch nieuws: Mechelen schakelt een versnelling hoger als kunststad met het “Traject Garage Plus”, de DKO academie wordt uitgebreid en in de zalen van het CC wordt er met het toekomstige tentoonstellingsbeleid gefocust op zeer lokale (amateur) spelers én op nationale én op internationale kunst; op alles tegelijkertijd dus. Er is 200.000 € voor de vernieuwing van gebouwen en 70.000€ voor een nieuwe coördinator. Dit werd op 23 Maart door schepen van cultuur Björn Siffer de wereld ingestuurd. (Kristl Strubbe (directrice Busleyden), Hans Martens (DKO Academie) en een Koen Brakenhoff werkten mee aan deze beslissing) Mechelen geeft zichzelf hiermee een dikke hoera!

In de sport is een schijnbeweging best een mooi zicht, in de kunst kan het ook interessant zijn hoe je bijvoorbeeld eerst een laag van humor leest en dat er pas bij de second impression het tragische en het donkere deel van het werk zich aan je ontbloot. In communicatie is dit helaas niet het geval; hier hebben we liever dat het ondubbelzinnig is, dat er geen spel wordt gespeeld om op een verkeerd been te worden gezet en dat alle lagen zich op een gelijke en onverbloemde manier aanbieden.

Helaas gebeurde deze “smoke and mirrors” manier van communiceren in het bericht van de schepen van cultuur van Mechelen. Wat er daarin handig uit de weg is gegaan, is dat één van de meest interessante plekken van België voor hedendaagse kunst geheel verdwijnt, De Garage, die al 20 jaar met passie en een visie die wars van trends en kunstmarkt-invloeden gestuurd wordt door Koen Leemans. De locatie gaat ingenomen worden door een DKO academie, waarvan de laatste 20 jaar haast niemand is afgestudeerd die ooit een degelijke echo in het Belgische kunstlandschap heeft achtergelaten. Dit in tegenstelling tot de resonantie die de tentoonstellingen van De Garage hebben. (en uiteraard niets tegen deze goed draaiende academie, maar een plaatsgebrek kan absoluut anders worden aangepakt) De inhoud van wat De Garage is, wordt gemuteerd naar een zeer provinciale en lokale manier van werken. Deze toekomst voor het artistieke leven in Mechelen is een zaak die mooi is en zuurstof geeft aan noodzakelijke plaatselijke organisaties, maar die nu vooral het grotere verhaal en parcours van De Garage, zonder enige eerbied koelbloedig liquideert.

Het is een absoluut en bewust gemis aan respect voor de opgebouwde artistieke inhoud van De Garage (en naar de persoon/coördinator Koen Leemans) die voor ons als kunstenaars zeer ergerlijk is. Het is het politieke-ellenbogen-werk en de oude cultuur van duwen met en naar macht dat voor lelijke vormen zorgt. Dit zijn daden die niet in 2022 thuishoren en het is een aantasting van goede smaak en ook een krenking van de kunst zelf. Want waar is de kunst en waar is het respect voor een legendarische ruimte in dit verhaal?

De Garage maakte de toren van de Romboutskathedraal af. Mechelen is de kunst kwijt en dat is meer dan spijtig. En dat moeten we als liefhebbers van de kunst en als kunstenaars op zijn minst signaleren en ook de wereld insturen.

Onderteken mee deze open brief, als je het niet eens bent met de sluiting van De Garage en de misleidende communicatie hierrond.

Lieven Segers, beeldend kunstenaar

het persbericht van schepen van cultuur: https://mailchi.mp/ec85cc810de0/mechelen-schakelt-versnelling-hoger-als-kunststad-met-traject-garage-plus?e=df444b9748

Door te ondertekenen, machtig ik Lieven Segers om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.