Château Gâteau moet blijven!

Guys, I really need your help…
Really really badly. ☹

Ik word er zowaar emotioneel van, en sta op het punt om beslissingen te nemen waar ik ongetwijfeld spijt van zal krijgen.

Al sinds de opening van Château Gâteau in 2017 in het mooie Paal hangt er iets boven mijn hoofd, iets wat enorm veel energie vreet, veel tijd kost, de nodige frustratie opwekt en nu ook nog eens handenvol zuurverdiende centen gaat kosten.
Het zit namelijk zo dat de woning waarin ons ‘Château’ke is gevestigd net binnen een bepaald decreet valt dat aangeeft dat deze zone een woonzone betreft en dus geen handel gedreven mag worden. Dit decreet dateert van 1974, toen was ik nog geeneens geboren… Ons perceel ligt op de grens van dit decreet, voor onze buren geldt het dus niet.
We moeten dus een dossier voor regularisatie indienen bij de Stad Beringen, wat ik al sinds de opening tracht in orde te krijgen maar telkens ik een oplossing aanreikte bij de Dienst Ruimtelijke Ordening leek het wel alsof er gewoon een nieuw probleem werd gecreëerd, diepe zucht.
Intussen zijn we bijna 3 jaar verder en heb ik een heel erg dure architecte onder de arm moeten nemen in de hoop alles in een stroomversnelling te krijgen, iemand die de taal spreekt en de wetgeving hierrond kent want daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Ik maak taartjes, weet je wel…

Om een lang verhaal kort te maken: Château Gâteau mag hier niet gevestigd zijn. Er worden argumenten aangehaald als mogelijke burenoverlast, van mogelijke parkeerproblemen, mogelijke geluidshinder en weet ik veel wat allemaal.
Ons ontbijthuisje was tot 9 maanden geleden enkel geopend op zondag van 8u tot 12u30. Onze workshops gingen door op weekdagen tot maximum 22u. En taarten en zoete bestellingen worden na afspraak afgehaald. Welke overlast? Welke geluidshinder? Hemeltje toch…

Ik steek mijn hart en mijn ziel in de zaak. Mensen die me goed kennen, weten dat ik met Château Gâteau ga slapen en elke dag mee opsta, dat ik regelmatig na een dag van 18u achter mijn laptop kruip om ‘s nachts mails te beantwoorden, dat ik dagelijks uren klop die eigenlijk niet echt vol te houden zijn, enz. En ik zeur hier niet over, want ik heb ervoor gekozen en ik doe dit met vólle overgave en met een overload aan passie, anders hou je dit niet vol, geloof me vrij.

In maart stond de wereld op zijn kop door dat lelijke corona-beest, en dat is er sindsdien niet op gebeterd. De horeca krijgt nog steeds rake klappen, en ook Château Gâteau heeft het zwaar te verduren. Het is dagelijks nadenken over de toekomst, opportuniteiten zoeken, uitdokteren hoe we deze crisis toch kunnen ombuigen naar iets positiefs. En het is niet makkelijk, maar tot nu toe heb ik steeds mijn schouders gerecht, kop omhoog gehouden en de koe bij de hoorns gevat. Dankzij mijn lieve klantjes heeft Château Gâteau deze moeilijke tijden tot nu toe kunnen doorstaan, gelukkig.

Maar met heel de historie rond dat never ending dossier die als een schaduw boven alle activiteiten hangt, raakt mijn positieve energie stilletjes aan uitgeput.
Nu al bevind ik mij in de fase dat ik het ontbijthuisje ook na de corona-heisa waarschijnlijk niet meer zal openen.
Mijn jarenlange droom die eindelijk werkelijkheid werd... Om mensen te ontvangen in een warm en gezellig kader, te laten genieten van vers bereide lekkernijen en gezellig samenzijn en hen met zó onnoemelijk veel plezier te bedienen. Mijn verzameling bloemekesservies en alle oude en nostalgische spulletjes die ik doorheen de jaren verzamelde, pronkten hier elke zondag op de pas gedekte tafels en manneke, it sure felt great 😊
Maar het gebrek aan parkeerplaats is een groot struikelpunt in het dossier gebleken, dus als het ontbijthuisje niet meer zal openen is dat al een tegenargument minder… We hebben heel het stuk grond vóór het gebouw dit voorjaar zelfs nog heraangelegd, de omheining dichter tegen het gebouw geplaatst om zo meer parkeerplaatsen te creëren, maar dit was onvoldoende. Verloren moeite, verloren investering, verloren tijd.

Dus, ik zie geen andere mogelijkheid dan mij in een laatste hulpeloze stuiptrekking te richten tot mijn klantjes, sympathisanten, vrienden, familie en iedereen die Château Gâteau een warm hart toedraagt.

Ik heb deze petitie opgestart in de hoop dat veel mensen hopen dat Château Gâteau niet zal verdwijnen en even de moeite willen nemen om de petitie te tekenen.
Met deze petitie wil ik graag mijn dossier bij de Stad Beringen de nodige ruggengraat geven, om aan te geven dat Château Gâteau zich op korte tijd als een vaste waarde in de streek heeft gevestigd en er mee voor zorgt dat Paal-Beringen op de kaart wordt gezet.

Met heel veel lieve en zoete groetje en alvast heel erg bedankt voor de steun,

Een erg emotionele Karin xxx

Karin Op de Beeck - Château Gâteau    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Karin Op de Beeck - Château Gâteau om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.