Cc Strombeek mag geen Vlaamsche parochiezaal worden!

Als een donderslag bij open hemel ontsloeg de raad van bestuur recent de tentoonstellings­maker Luk Lambrecht, curator bij cc Strombeek sinds 1999. Die beslissing is wraakroepend: Luk moet blijven!

Lambrechts werk bij cc Strombeek wordt alom gewaardeerd door vele kunstenaars en een breed publiek. De voorbije twee decennia zette hij er tientallen tentoonstellingen op met gevestigde namen en nieuwkomers uit het binnen- en buitenland. De brede erkenning maakte dat gerenommeerde kunstenaars als Lawrence Weiner of Daniel Buren geen honorarium vroegen en Gerhard Richter persoonlijke stukken uitleende, kwestie van dure verzekeringskosten te vermijden. Veel kunstenaars stuurden intussen danook terecht hun protestbrief naar de beleidsverantwoordelijken van dit slecht bestuur.

Dat Luk nu plots na al die jaren zonder afdoende inhoudelijke motivatie aan de deur wordt gezet, kunnen we niet aanvaarden. Door deze coup haalt de directie de eigen werking bovendien onderuit. Welk plan zit hier achter? Welke toekomst wordt er intussen achter de schermen voor deze kunstplek in stelling gezet? Cc Strombeek mag geen provinciale, Vlaamse parochiezaal worden!

Voor ons is het simpel: Luk moet blijven! Hij is in het vooruitzicht van zijn pensioen overigens perfect geplaatst om mee na te denken over de toekomst van cc Strombeek.

Als cultuurvakbond roepen we cultuurwerkers en kunstliefhebbers hierbij op om hun bezorgdheid mee te uiten: gelieve deze oproep te tekenen en te delen.

Robrecht Vanderbeeken, vakbondsverantwoordelijke ACOD Cultuur    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Robrecht Vanderbeeken, vakbondsverantwoordelijke ACOD Cultuur om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.