Buitenlandstage 2021 Aeres Hogeschool Almere moet een keuze zijn

Petitie Buitenlandstage 2021 moet een keuze worden

Beste medestudenten,

Deze petitie is opgestart vanwege vele geruchten en bezorgde studenten. Vanwege Corona zijn er veel dingen niet op de juiste wijze verlopen afgelopen jaar. Alleen het is nog niet weg, toch wordt er van ons verwacht dat wij verplicht op buitenlandstage moeten. Deze petitie is gemaakt om deze verplichting te veranderen in een keuze van de student.

Als je wilt kan en mag je op stage, maar hier zitten veel haken en ogen aan vast. Deze zijn verwoord in de volgende punten.

1.      Het is al een groot risico om te reizen midden in een pandemie waarvan de 2e golf al in opkomst bent. Mocht er iets fout gaan kan je niks verhalen op Aeres en ben je al je zuurverdiende geld kwijt.

2.      Veel studenten hebben door corona al minder inkomsten of überhaupt geen baan waardoor er op korte termijn niet genoeg geld is voor een buitenlandstage.

3.      De regeltijd voor een buitenlandstage is zeer kort, zelfs in optimale tijd was dit moeilijk geweest.

4.      Je moet nu ook nog overleggen met International office en een corona test afnemen voordat je op buitenlandstage gaat (als je geen symptomen hebt, zijn dit ook weer extra kosten), wat meer tijd zal kosten.

5.      De reden dat de buitenlandstage verplicht is, is omdat je een mooie ervaring op moet doen. Hoe doe je dat als je niet eens naar het kantoor kan wegens de maatregelen en je dus op je hotelkamer werkt. Heel veel jongeren worden al depressiever door de mindere sociale contacten, moet je nagaan als je bijvoorbeeld in je eentje 3 maanden op een hotelkamer moeten werken in een land dat je niet kent.

6.      Hoe kom je terug als het land opeens op rood staat? Nederland of je stageland. Wie vangt deze studievertraging + extra kosten op? Jijzelf.

7.      Wat als je studie last minute wordt afgelast, heb je ook studievertraging en exact hetzelfde probleem als de voorgaande punt.

8.      Mocht je in quarantaine moeten zodra je thuis bent loop je ook nog eens inkomsten mis, welke studenten hard nodig hebben voor o.a. hun huur.

Deze petitie staat niet voor het afschaffen van de buitenlandstage, maar voor een keuze zodat de mensen die alle bovenstaande risico’s niet willen nemen ook niet verplicht zijn om dit te doen.

Steun deze petitie en teken hem, zodat de school wel moet luisteren.