Betoog voor de invoering van een nationale Kraanwaterdag

Wij zijn burgers die ons zorgen maken over de wereldwijde verspilling van kraanwater. Alleen al in Nederland word er per dag per persoon al zo'n 121 liter water verbruikt, waarvan het meerendeel bestaat uit kraanwater. Het kraanwater word dagelijks weer verbruikt, en misbruikt, door zijn menselijke eigenaar. Ook komt men steeds meer verwaarlozing van kraanwater tegen in ons land. Zo vonden enkele inwoners van Doorn vorig jaar nog een bacterie in hun kraanwater, waardoor het arme water dagenlang gezuiverd moest worden.

Het moet nu eindelijk eens afgelopen zijn met de permanente discriminatie tegenover het kraanwater. Wat heeft het kraanwater ons ooit misdaan? Helemaal niets! Wie zijn wij dan om er met zoveel minachting mee om te gaan? Het ontbreekt overduidelijk in onze samenleving aan respect voor kraanwater. Hierom willen wij ons initatief op tafel leggen om eens per jaar een nationale Kraanwaterdag te organiseren. Op deze dag word de vlag halfstok gehezen, en kan er op deze dag tevens een emmer water aan de vlaggenstok worden bevestigd als teken van steun aan het kraanwater. Verder willen wij van 10:00 in de ochtend tot 20:00 in de avond een nationale boycot op het verbruik van kraanwater. In deze uren word het kraanwater hun welverdiende rust geboden. Tevens zal het de gemiddelde Nederlander leren om eens per dag een tijdje zonder kraanwater te kunnen, en zo alternatieven te gaan zoeken. Als hiermee verder onnodige kraanwaterverspilling in de rest van het jaar voorkomen kan worden, zal dit een juiste stap naar de toekomst zijn voor een samenleving waarin mens en kraanwater harmonieus naast elkaar kunnen leven. Als laatste maatregel willen wij de dat er op bassischolen voorlichting word gegeven betreffende kraanwater, om er zo voor te zorgen dat ook kinderen respect krijgen voor het kraanwater, en zo in de toekomst wellicht gaan afzien van het misbruiken van kraanwater. Uit onderzoek is immers gebleken dat jongeren het meeste water verspillen.

Wij willen in overleg tot een datum komen waarop Kraanwaterdag moet worden georganiseerd.

LET OP: wij voeren alleen actie voor kraanwater. Andere vormen van water vallen niet binnen onze aandacht, maar kunnen ter ondersteuning van onze actie wel bij voorbeelden vernoemd worden.

Tips ter ondersteuning van dit initiatief:

1. Vind op tijd een goed en meer humaan initiatief voor kraanwater. Voorbeelden zijn chocolademelk, neerslag of gesmolten gletsjerijs.

2. Een emmer water kan vanwege zijn gewicht flink tillen aan de vlaggenstok. Vergeet immers niet dat de vlaggenstok ook al gevuld is met de vlag. Hierdoor is het aan te raden om een canvas emmer aan te schaffen om tijdens de nationale Kraanwaterdag aan de vlaggenstok te hangen. Canvas emmers zijn relatief licht, en tevens geschikt om te vullen met water. Een canvas emmer nodig? Kijk eens op deze pagina!

3. Ook buiten Nederland kan worden meegedaan aan de Kraanwaterdag. Als u niet in Nederland woonachtig bent, kunt u uw omgeving en misschien zelfs de lokale overheid aansporen om aan het initiatief deel te nemen.