Behoud zwemmen in het kanaal van Medemblik

Al vele tientallen jaren zwemmen Medemblikkers in het kanaal zoals vrijwel overal in de regio in open water wordt gezwommen. De gemeente heeft nu besloten het formele verbod om in havens te zwemmen in deze situatie intensief te gaan handhaven. Dat is gebeurt na telefoontjes over geluidsoverlast van bewoners van de flats naast het kanaal.

Daardoor kunnen de kinderen van met name Plan West niet meer in hun eigen buurt zwemmen. De redenatie van de gemeente dat het in combinatie met het varen gevaarlijk zou zijn is discutabel omdat de kinderen zwemmen langs de kant tussen de ligplaatsen waar uberhaupt niet gevaren kan worden. Ook het feit dat de gemeente wel boten van de zeilvereiniging door het zwemgebied aan de Vooroever laat varen en bijvoorbeeld wel gedoogd dat er op de Vliet wordt gezwommen laat zien dat het besluit van de gemeente van willekeur getuigd.

Wij geloven dat de oplossing voor de problemen van de bewoners van de flats veel meer gevonden moet worden in de akoestiek aanpassen van hun balkons zodat zij veel minder geluidsoverlast ervaren in plaats van het zwemplezier van de vele kinderen te verbieden. Daarom zijn wij voor het behoud van de mogelijkheid om te blijven zwemmen in het kanaal.

Door te ondertekenen, machtig ik Roy Cohen om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.