Behoud van goed openbaar vervoer in de Leijen en Centrum 2

Snel, veilig en makkelijk met de bus, tram of regiotaxi naar elke plek in onze provincie kunnen reizen. Om inwoners dat te kunnen bieden, stelt provincie Utrecht eisen aan het regionale openbaar vervoer dat zij onder haar hoede heeft (bron provincie Utrecht).

Bewoners van de Bilthovense wijken De Leijen en Centrum ll worden, als het aan U-OV en de provincie Utrecht ligt, uitgesloten van snel, veilig en makkelijk openbaar vervoer. Door de het beperken van de dienstregeling van lijn 78 (uitsluitend op de dag en van maandag tot en met zaterdag) en het niet herstellen van de oorspronkelijke route van lijn 77 door/ langs wijk de Leijen zodra de onderdoorgang Leijenseweg gereed is worden met name de ouderen en mensen met een beperking ernstig gedupeerd. Bushaltes en het NS station worden, zeker voor deze doelgroep, onbereikbaar.

De ondertekenaars van deze petitie kunnen zich niet vinden in de plannen van U-OV en de provincie Utrecht om het openbaar vervoer in De Bilt/Bilthoven per 1 juli 2017 zo drastisch te beperken en verzoeken de provincie en U-OV om de bestaande lijnen 77 en 78 niet aan te passen.

Tevens verzoeken de ondertekenaars de gemeente De Bilt zich sterk te maken voor SNEL, VEILIG EN MAKKELIK OPENBAAR VERVOER IN DE GEMEENTE.