Behoud het Autonoom Centrum Den Haag

Het Autonoom Centrum (AC) aan de Willem van Outhoornstraat 17 in Den Haag wordt bedreigd met ontruiming. Het AC is inmiddels 5 jaar gekraakt en bied onder andere ruimte aan een veganistische volkskeuken en de alternatieve boekenwinkel Opstand. Ook worden er al 5 jaar informatie-, film- en debat-avonden georganiseerd en is er ruimte voor muziek van oa studenten van het nabijgelegen conservatorium en bijeenkomsten. Hier mee vervult het AC een belangrijke plek in de buurt en Den Haag voor mensen die elders geen plek hebben.

Wij hebben korte tijd geleden een brief ontvangen dat wij het pand per 30 januari 2016 moeten verlaten. Deze brief is niet afkomstig van de eigenaar van het pand, maar van de huurder. Dit heeft wat toelichting nodig. Het pand waar het AC is gevestigd is eigendom van Pub Stone BV, een bedrijf die allerlei kroegen in haar bezit heeft. Pubstone BV verhuurt het pand aan Inbev, een miljardenbedrijf en de grootste bierbrouwer ter wereld. Inbev verhuurde het pand op haar beurt weer door aan een kroeguitbater. Ook toen het pand leeg kwam te staan en het in 2010 gekraakt werd bleef Inbev het pand huren. Nu wil Inbev de huur opzeggen en moet het naar eigen zeggen het pand leeg opleveren aan Pub Stone. Hierop stuurden de advocaten van Inbev ons een brief dat wij per 30 januari 2016 het pand moeten verlaten.

Wat er met het pand gebeurd nadat Inbev het leeg heeft opgeleverd blijft volledig onduidelijk. In de jaren dat het gekraakt is hebben ze het aan vier mensen proberen te verhuren, maar niemand wilde het hebben. Gezien de huidige financiële situatie, de staat van het pand en de situatie en samenstelling van de buurt waar het pand ligt maken het haast uitgesloten dat er zich een reguliere kroeg zal vestigen. De kans dat het pand weer leeg komt te staan is dan ook erg groot.

wij:

buurtbewoners / sympathisanten / gebruikers van het Autonoom Centrum Den Haag

Constateren:

-Dat het pand aan de Willem van Outhoornstraat 15/17 al 2 jaar leegstond en niemand het wil huren

-Dat het Autonoom Centrum een belangrijke sociale als culturele functie heeft voor de buurt en de stad

-Dat het waarschijnlijk is dat het pand na eventuele ontruiming weer leeg komt te staan met alle negatieve gevolgen van dien

-Er geen overlast is voor de buurt maar juist een positieve werking uit gaat van de activiteiten die er worden georganiseerd

en verzoeken:

-Het Autonoom Centrum ongemoeid te laten