Wij willen een aanpassing van het spoorplan van de NMBS!

CD&V Zuid-Oost Limburg eist bijsturing van het spoorplan 2014-2017!!!

++++++++++++++++++++++++++

Het nieuwe spoorplan van de NMBS dat zopas bekend raakte, omvat een hele reeks herschikkingen van het treinaanbod en rittenschema voor zowat alle bestemmingen in België en zeker ook in Limburg.

Niet alle veranderingen betekenen een verbetering.
Voor de lijn 34 Tongeren- Bilzen – Diepenbeek- Hasselt zullen er twee vaste verbindingen per uur zijn vanaf december 2014: Enerzijds de verbinding Maastricht – Luik – Hasselt en anderzijds Tongeren – Hasselt – Brussel – Gent, via de  bocht van Leuven.Dit laatste is een belangrijke verbetering waar al lang naar gevraagd werd door al diegenen die Brussel als bestemming hebben.

Maar de Spoorwegen hebben blijkbaar uit het oog   verloren dat deze lijn  en dus de drie betrokken gemeenten en de treinreizigers er in het algemeen erg op achteruit gaan:

Door het nieuwe Schema VERLIEZEN  Tongeren , Bilzen en Diepenbeek hun rechtstreekse verbinding met LEUVEN, met ANTWERPEN en met KNOKKE-BLANKENBERGE; aansluitingen die vandaag wel bestaan , rechtstreeks zonder overstap.

Dit is ONAANVAARDBAAR!

Op een gemiddelde weekdag heeft
Tongeren                            698 opstappers

Bilzen                                  643

Diepenbeek                        463.

Deze stations zijn in Limburg opstapplaats voor een brede regio van Zutendaal en Lanaken tot Kortessem  en Genk. Het kan niet dat in het magere aanbod in onze provincie zo wordt gesnoeid. Zeker nu de parkeercapaciteit in Hasselt zo fel vermindert en de bereikbaarheid van het station in de hoofdplaats een groeiend probleem vormt in de ochtendpiek, moet men de alternatieve haltes versterken in plaats van af te bouwen.

Juist op een ogenblik dat de files richting Leuven en Antwerpen een groeiende kwaal worden moet men de rechtstreekse verbindingen met die steden versterken en niet verminderen.

De nieuwe verbinding met Maastricht via Luik heeft geen enkele zin. De bus naar Maastricht (en later de tram ) is een veel sneller alternatief. De verbinding met Luik moet in een lange afstandsperspectief worden geplaatst naar Antwerpen zoals voorheen en op hoger niveau worden getild.

In Hasselt wordt de trein uit Genk gekoppeld aan de  trein die uit Tongeren vertrekt en zo via de bocht van Leuven naar Brussel gaat . Voor dit koppelingsmaneuver voorziet men telkens 10 minuten. Dit betekent dat  men de tijd die men wint door niet meer Leuven station te moeten inrijden verliest door het lange koppelingsmaneuver in Hasselt. Het gevolg is dat men er  1u27 over zal doen van Tongeren tot Brussel –Noord  ipv van 1u20 vandaag, dus 7 minuten trager.

Daarom vraagt CD&V :

1. Voor Limburg een rechtstreeks verbinding om het uur naar Antwerpen vanuit Tongeren.
  2. Minstens moeten de snelle P-treinen die voorzien worden naar Antwerpen s’ morgens en ’s avonds vertrekken en aankomen in Tongeren.
  3. Minstens vragen we, behalve de twee piektreinen naar Antwerpen  om 6.08u en om 7.08 een derde verbinding  om 8.08u, ook vanuit Tongeren.
  4. Laat de vaste verbinding om het uur tussen Hasselt  - Leuven – de Luchthaven – Mechelen en Antwerpen vertrekken in Luik of in Tongeren.
  5. Een rechtstreekse verbinding  met de kust.
  6. De koppeling van de snelle verbinding  Tongeren- Brussel – Gent  in Hasselt Station moet maximum 3 minuten duren en niet de tien minuten die nu in de schema’s voorzien zijn.

CD&V Limburg  vraagt aan minister Hilde Crevits  om deze bekommernissen over te maken aan de directie van de NMBS om deze aanpassingen - die technisch  mogelijk zijn – door te voeren.

Wij vragen onze collega’s in de Kamer van Volksvertegenwoordigers om minister Labille hierover te interpelleren.