Petitie tegen opgravingen kerkhof Neeroeteren

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Mail aan Kris Peeters

2013-11-21 09:52:15
We zijn ernstig met de zaak bezig. Dat bewijst ook onderstaande mail aan Kris Peeters en het antwoord hier op.

Beste,

De stad Maaseik heeft beslist om in Neeroeteren maar even 430 opgravingen uit te voeren wegens een nijpend tekort aan begraafplaatsen. Dit op zich is al een ingrijpende gebeurtenis voor de nabestaanden moest het niet zo zijn dat er ook 60 kindergraven opgegraven worden waarvan de meeste ouders nog in leven zijn. Na vele vruchteloze pogingen door de oppositie om dit punt opnieuw op de agenda te krijgen vinden wij dat het tijd is dat wij als burgers in opstand komen tegen deze onmenselijke beslissing.

Het probleem is hier ook dat er in Neeroeteren nooit een concessie voor een kindergraf bestaan heeft, waardoor ieder kindergraf maar een grafrust heeft van 10 jaar. Een kind afgeven is al erg genoeg, maar het dan na 10 jaar terug moeten laten opgraven om eventueel tegen een grote kostprijs opnieuw te laten begraven of in een massagraf te belanden maakt het voor de nabestaanden alleen maar pijnlijker. Wat mij ook enorm tegen de borst stoot is dat het hier dan ook nog gaat om een meerderheid met een burgemeester van CD&V, een partij waarvan ik altijd dacht dat deze voor christelijke waarden en familie stond. De partij die zich zondag nog uitriep tot partij van het volk laat ons hier in Neeroeteren wel behoorlijk in de steek.

Ik hoop dat u begrijpt dat wij hier proberen om via alle wegen steun te krijgen om alsnog te proberen om deze beslissing terug te draaien. Ook al heeft het gemeentebestuur de wet mee, ik hoop dat wij de mensen achter de wet mee hebben.

In bijlage de brief die wij opgesteld hebben voor de inwoners van Maaseik.

Met vriendelijke groet,

Stephanie Knevels

Geachte,

We onderzoeken uw grieven in overleg met de provinciale CD&V-bestuursinstanties en ons lokaal bestuur.

Vriendelijke groeten,

Raf Suys

Kabinetschef Vlaams minister-president Kris Peeters

Stephanie

Brief aan de bevolking

2013-11-21 09:49:42
Geachte heer, mevrouw
Graag willen wij u via dit schrijven op de hoogte brengen van een hartverscheurende gebeurtenis te Neeroeteren. Maar liefst 430 graven zullen hier ontgraven worden, een mensonterend gebeuren dat voorkomen zou moeten worden. Wij kunnen dit enkel met de steun van u, het volk. De graven worden ontruimd wegens een nijpend plaatsgebrek, een voorval waar wij als inwoners niets aan kunnen doen. Wetende dat de gemeente bestaat uit 3 deelgemeenten, heeft Maaseik maar liefst 4 kerkhoven voor 11000 inwoners, en moeten Neeroeteren en Opoeteren het stellen met ieder één kerkhof voor respectievelijk 10 500 en 5 500 inwoners.
Als een graf wordt opgegraven krijgt de familie de keuze om de overleden persoon te laten herbegraven of bij te plaatsen in een massagraf. Dit gebeurt uiteraard niet kosteloos, we zouden haast kunnen stellen dat er enkel een plaats is op het kerkhof voor de rijken.
Voor de ontgraving betaalt men:
a) 25 euro voor een naamplaatje indien men voor de optie ‘massagraf’ gaat
b) 1000 euro vermeerdert met zegelrecht én opgravingskosten én liefst nog een nieuwe grafsteen, reken dus maar op zo’n 3000 euro voor de optie ‘herbegraven in concessie’
Dit zijn de mogelijkheden die ons worden opgelegd door de gemeente.
MAAR: kan het ook anders? JA!
Hieronder sommen we de alternatieven op
a) Gezien we minstens de kindergraven willen vrijwaren, kan men gaan voor een andere locatie voor de asurnen. Dit bijvoorbeeld door de muur van het kerkhof naar voren te trekken. In combinatie met een herinrichting kunnen dus op zijn minst de kindergraven al gered worden.
b) Men kan ook een voorbeeld nemen aan Stad Bree: de kostprijs voor een concessie van 20 jaar is er 400 euro. Als de 20 jaar zijn verstreken vraagt men opnieuw 400 euro. Zo kan de familie zelf over het ‘lot’ van hun dierbaren beslissen..
c) In grootsteden blijven de resten ter plaatse en wordt de nieuwe kist bovenop de resten geplaatst.. zo wordt de eeuwige rust behouden, deze oplossing is menselijker dan de optie massagraf.
d) Wat met de extra grond die aangekocht is door de gemeente? Of een extra kerkhof voor Neer-en Opoeteren? Als Maaseik er 4 kan hebben? Waarom wij niet?
Wij willen benadrukken dat we uw hulp nodig hebben voor het doordrijven van ons standpunt. Enkel met de steun van het volk kunnen we hiervan terug een agendapunt maken en kunnen we samen op zoek naar een oplossing.
Op een kerkhof zou plaats moeten zijn voor iedereen, voor altijd. Jong of oud, rijk of arm.
Blijf de petitie delen en tekenen en gun zo onze dierbaren hun eeuwige rust!
Gelieve via onderstaande link de petitie te tekenen en uw steun te betuigen http://www.petities24.com/petitie_tegen_opgravingen_kerkhof_neeroeteren

Stephanie

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.