De basisbeurs voor iedere student!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

OVERHANDIGING

2023-02-09 21:18:57

Gisteren mocht ik mijn petitie voor een rechtvaardige basisbeurs overhandigen aan de Commissie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Met ruim 36.000 handtekeningen pleitte ik namens ‘de pechgeneratie’ voor een betere compensatie.

Bij de overhandiging heb ik een wetsamendement (wetswijziging) overgedragen om ervoor te zorgen dat de pechgeneratie nog mee kan profiteren van het nieuwe stelsel. Na de grote problemen die het leenstelsel heeft veroorzaakt, lijkt mij dit het minste dat kan worden gedaan. Een rechtvaardige basisbeurs voor iedereen is toch niet te veel gevraagd?

Verschillende partijen lijken bereid om ons amendement in te dienen. Er mist echter financiële dekking. Zonder deze financiering lijkt een amendement kansloos. Het kabinet is immers niet voornemens hun begroting te overschrijden om deze generatie recht te doen. De vooruitzichten lijken er dan ook somber uit te zien.

We zijn er echter nog niet: vanaf volgende week strijd ik samen met Studentenprotest verder voor deze generatie! Dan komen we met nieuwe initiatieven, nieuwe plannen en nieuwe acties. De pechgeneratie mag namelijk niet nóg een keer worden vergeten!

B3E3CC10-1C3D-48B6-ACB9-19A6E612BAA5.jpeg

Marieke Schunselaar

UPDATE BASISBEURS

2023-01-19 10:57:22

UPDATE BASISBEURS

Allereerst onwijs bedankt voor jullie stem om te zorgen voor een rechtvaardige basisbeurs!

Ondanks jullie de afgelopen tijd minder hebben gehoord over de petitie, ben ik nog steeds druk met het verspreiden hiervan. Ik heb heel veel lieve en behulpzame berichten gekregen. Ik heb alles gelezen, maar ik kon helaas niet op iedereen reageren.

De teller staat op ongeveer 32.000 handtekeningen en dat betekent dat we nog maar 8.000 handtekeningen nodig hebben voor de petitie in de Tweede Kamer behandeld zal moeten worden! Daarom de volgende oproep: deel de petitie nog één keer met vrienden, familie, huisgenoten, buren, sportmaatjes, noem maar op. Alleen met jullie hulp zal die plenaire behandeling in de Tweede Kamer er komen! Iedere handtekening telt!

Minister Dijkgraaf wuift tot nu toe alle kritiek weg met de argumenten dat wij 'andere aanspraken hebben gehad (lees: het studentenreisproduct en in sommige gevallen een aanvullende beurs)' en 'de wet snel door de Tweede Kamer behandeld moet worden om er voor te zorgen dat de basisbeurs in september 2023 kan worden ingevoerd'. Wat mij betreft is dit geen rechtvaardiging om de groep studenten met de hoogste schulden uit te sluiten van de basisbeurs.

Helaas wil minister Dijkgraaf de petitie dan ook niet in ontvangst nemen. Op 7 februari zal ik het manifest daarom overhandigen aan de Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Op deze manier hoop ik nog een keer aandacht te vragen voor deze vergeten groep. En hierbij geldt wederom: hoe meer handtekeningen, hoe meer impact!

Ik hoop op jullie hulp!

- Marieke Schunselaar

Marieke Schunselaar

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.