We zijn geen virussen!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

UPDATE PETITIE - Wij zijn geen virussen! Wat nu?

2020-12-01 10:13:41

Aan de ondertekenaars van de petitie Wij zijn geen virussen

For English, click here

简体中文

繁體中文

한국어

Amsterdam, 30 november 2020

Beste petitie-ondertekenaar,

Bedankt voor je steun en je handtekening voor de petitie Wij zijn geen virussen, begin dit jaar. In een week  tijd hadden we bijna 60.000 handtekeningen opgehaald. En, jouw stem telt mee.

Graag delen we groot (en leuk) nieuws en geven we je een update over onze activiteiten sinds de petitie, we hebben namelijk niet stil gezeten.

Hoe gaan we beeldvorming in de media verbeteren?

Covid19 heeft laten zien dat Aziatische Nederlanders hier niet als gelijkwaardig worden gezien, maar als ‘de ander’. In de media zijn Aziatische Nederlanders niet of nauwelijks zichtbaar, of stereotyperend gerepresenteerd zoals in het Algemeen Dagblad artikel “Aftrekchinezen verspreiden zich over de stad als vlooien bij bavianen” (12 november 2020) of door uitspraken als dat van Geert Wilders “Wat als een Chinees weer een andere vleermuis in de wok gooit” (4 november 2020).

We missen volwaardige en authentieke representatie vanuit een Aziatisch Nederlands perspectief. Daarom presenteren we met trots een nieuw initiatief: omroep PAC.

Omroep PAC - verhalen over de link tussen Nederland en Azië.

Wij zijn een eigen aspirant-omroep gestart, een community! Hiermee kunnen wij in de mainstream media verhalen vertellen met nuance en diepgang, en een podium bieden aan Aziatisch talent. Samen met jou maken we omroep PAC mogelijk!

We hebben namelijk 50.000 betalende leden vóór 31 december 2020 nodig.

Join the PAC, word ook lid!

Hoe gaan we ons zichtbaarder maken in het maatschappelijk debat en in de politiek?

Om Aziatische Nederlanders zichtbaarder te krijgen in het maatschappelijke en politieke debat zijn we in gesprek gegaan met politici, gemeenten en andere instanties.

Een update:

• We hebben de petitie en de bijbehorende 57.924 handtekeningen aangeboden aan de minister van OCW en BZ, maar geen van de woordvoerders was bereid deze in ontvangst te nemen. Nu zijn we van plan om de petitie in december aan te bieden, rond het moment waarop het OM bekend maakt of ze ingaat op ons verzoek om een artikel 12 procedure te starten.
  • Het mediabereik van de petitie was groot: onder meer NRC, Telegraaf, NOS.nl, RTL nieuws, Hart van Nederland, regionale kranten, en op tv bij EenVandaag en DWDD.
  • Naast de petitie-handtekeningen, deden meer dan 3000 personen meldingen bij anti-discriminatiemeldpunten, enkele honderden via politie.nl en vijf personen deden een officiële aangifte.
  • Parool-opinie  “Een virus maakt geen onderscheid in afkomst waarom wij wel”  werd gepubliceerd op 17 maart 2020
  • Het OM bepaalt op 4 juni 2020 eenzijdig dat het coronalied niet discriminerend is. Het OM hoort wel de verdachte maar ‘vergeet’ de bijna 60.000 petitie-ondertekenaars of de meer dan 3000 meldingen van discriminatie in haar besluit.
  • Volkskrant-opinie “Weer krijgen Aziaten het gevoel dat zij niet gehoord worden” gepubliceerd op 8 juni 2020. Hiervan is ook een versie gepubliceerd op NieuwWij.nl.
  • Samenwerking met Cross-cultural Human Rights Centre, de verschillende anti-discriminatiemeldpunten en enkele Aziatische belangenorganisaties om een artikel 12 procedure te starten.
  • Ook het verzoek om een artikel 12 procedure te starten krijgt veel media-aandacht: in bijna alle landelijke kranten, op het radio 1 journaal en BNR.
  • Eind augustus begint een bewustwordingscampagne ‘het is maar een grapje’. Twee weken lang verschijnt er dagelijks een nieuwe cartoon over een typerend grapje en vertelt de maker waarom dat voor hen kwetsend is. #iklachniet trekt veel online-bezoekers.
  • #iklachniet campagne trekt de aandacht van regionale kranten en omroepen, de meeste social media, Brandpunt+, Libelle en South-China Morning Post en bij FunX.
  • Parool-opinie “Het is maar een grapje? Jonge kinderen leren nog steeds dat iedereen niet gelijk is”, gepubliceerd op 28 september 2020
  • PAC x De Zwijger programma in het kader van Samen tegen Racisme: No Asians! waar we een diepgaand gesprek voeren over het gebrek aan volwaardige Aziatische media representatie.

In december hopen wij te horen van het OM of onze artikel 12 procedure in behandeling wordt genomen. Het afgelopen jaar hebben we veel gedaan. Toch is Azië en met name China voor veel mensen een ‘eng’ en ‘gevaarlijk’ land. Daarom is het belangrijk dat we zichtbaarder en volwaardig gerepresenteerd worden in de media. Met een Omroep PAC kunnen we dit. Dus wordt ook lid. Samen met alle  petitie-ondertekenaars kunnen we een statement te maken door Omroep PAC te realiseren!

In december hopen we uitsluitsel over onze artikel 12 procedure te horen - tot die tijd:

• Word je gediscrimineerd of zie je iemand gediscrimineerd worden meld dit bij een discriminatiemeldpunt - www.discriminatie.nl. Alleen met cijfers kunnen we laten zien hoe groot het probleem is.
  • Zoek je een plek om te praten over discriminatie. Ga naar de facebookgroep van Asian Raisins (Nederlandstalig) en deel je ervaring. Of lees door de berichten. Je bent niet alleen.
  • Maak gebruik van je stemrecht. 17 maart 2021 zijn de landelijke verkiezingen, jouw stem telt. Dus ga stemmen op die persoon waarin jij gelooft.
  • Wil jij volwaardige representatie van Aziatische Nederlands in de media, word ook lid van omroep PAC.

Warme groet,

GoGoDutch (Xindan & Luoming)

Vincent Yeers

Marco Jacobs

Bei Wang

Hui-Hui Pan en velen meer.

Vincent Yeers

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.