Vuurwerkverkoop hoort niet bij dierenwinkels

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Brief aan IJsvogelgroep

2020-01-02 15:03:18

Aan : directie Welkoop & directie Pet's Place/Boerenbond en IJsvogelgroep

Vuurwerk, een gruwel voor milieu, natuur en dier past niet bij Welkoop, Boerenbond & Pet’s Place!

Geachte directies,

Wat is het prachtig dat u op uw website onder het portal “huisdieren” zoveel aandacht besteedt aan hun leven en welzijn. Ontroerd worden wij als uw website vermeldt dat katten een langdurige verantwoordelijkheid vereisen, soms wel 14 jaar aandacht & verzorging, of als u aangeeft dat een hond winterse bescherming nodig heeft. Helaas staat bovenstaande in schril contrast met de verantwoordelijkheid die u de laatste dagen van de maand december neemt. Dan lijkt deze bezorgdheid opeens uitwisselbaar.

Via uw winkels verkoopt u vuurwerk. Bijzonder voor een coöperatie met een sterke verbondenheid met huisdieren, natuur en milieu. Na een aantal tweets aan uw social-media-team bleef bij ons de vraag ‘waarom u ondanks alle goede intenties met dieren toch vuurwerk blijft verkopen?’

In een van uw nieuwsberichten uit 2018 repte Welkoop over ‘geen knaagdieren in kleine kooitjes’. Daarmee werd een duidelijk signaal afgegeven; dierenwelzijn is belangrijk en Welkoop maakt zich hier sterk voor. Ondanks dat het geen extra omzet genereert heeft u woord bij daad gevoegd. Er ontstond een trend, geen knaagdieren meer in kleine kooitjes, uw collega’s van Pets Place volgden.

Wederom kunt u een trend zetten door de komende jaarwisseling geen vuurwerk meer aan te bieden. Dit past immers niet bij uw kernwaardes.

Wij roepen dan ook op om vanaf 2020 geen vuurwerk te verkopen bij Welkoop, Pet's Place en Boerenbond!

Graag vernemen wij uw reactie alvorens wij deze brief als openbare brief publiceren.

De deelnemers van de online petitie vindt u op de achterzijde van deze brief.

Namens de initiatiefnemers,

Nienke Engel-Lurvink

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.