Wij willen eerlijke cultuursubsidies in Antwerpen!

Beeldende kunstorganisaties kunnen in de provincie Antwerpen maximaal een subsidie aanvragen van 500 € via een omslachtige administratieve procedure. Plots zijn er nu via de achterpoort miljoenen beschikbaar: kunstenaar-marketeer Arne Quinze krijgt via via 2 miljoen € cadeau voor zijn ‘kunstbrug’ als onderdeel van het festival Tomorrowland.

Wij klagen dit onrechtvaardig cultuurbeleid aan en eisen dat de provincie Antwerpen dit bedrag in een collectief cultuurfonds steekt zodat iedereen daar voor in aanmerking kan komen, volgens een democratische procedure onder toezicht van de kunstensector zelf.

Waarom? Omdat wij in ons 'land van morgen’ op een eerlijke, transparante en artistiek waardevolle manier aan cultuur willen participeren, zonder een overdaad aan commerce en politiek opportunisme… .

Meer informatie over de foute kunstdeal van de provincie Antwerpen, zie:

Extra toelichting: op het reactiedomein De Schorre waar Tomorrowland plaats vindt, staat momenteel een voetgangersbrug die eigenlijk nog perfect functioneel is. Maar in het kader van dat massa-evenement zou een nieuwe en grotere brug welkom zijn. Zeker als die versierd wordt met enig artistiek decorum, zodat de brug past in de fantasiestijl van dit festival, dat in heel wat buitenmaatse, feeërieke attracties voorziet.

Om die reden besliste de provincie Antwerpen om 2 miljoen aan Tomorrowland te geven voor de bouw van een 'kunstbrug'. 1 miljoen zou zogezegd sowieso voorzien worden voor de vernieuwing van de bestaande brug, hoewel het zeker betwistbaar is dat de vervanging van de huidige brug, die dus nog steeds functioneel is, wel zoveel zou kosten. Het 2de miljoen zou zogezegd door Tomorrowland op termijn (10 jaar) terugbetaald worden. Als dat zo is, waarom geeft de provincie dan dergelijke voordelige, grote leningen aan een lucratief festival? Kunnen niet-commerciële cultuurorganisaties dan ook van deze diensten gebruik maken?