Waarom wij bezorgde Brazilianen in Nederland meelopen met de klimaatmars

Het Amazone-gebied is van levensbelang. Niet alleen voor ons in Brazilië, maar de hele mensheid. Nederland - als belangrijke handelspartner van Brazilië, kán en moét er alles aan doen om dit Braziliaanse regenwoud te redden van Bolsonaro, de Braziliaanse agrarische elite en van de ondergang.

Wie aan Brazilië denkt, denkt aan voetbal én aan het Amazone-gebied. Dit ecosysteem is onderdeel van onze identiteit met al zijn diversiteit aan flora, fauna, mens en cultuur.

Tegenwoordig maken wij ons grote zorgen om de Amazone. De huidige Braziliaanse president Bolsonaro vindt dat regenwouden en andere natuurgebieden mogen wijken voor e economische groei. Wij weten dat alleen de ‘happy few’ hiervan zal profiteren; een klein groepje grootgrondbezitters en industriëlen die rijk worden van de houtkap, mijnbouw en mega-landbouwprojecten in het oerwoud. En dat dit ten koste gaat van ons allemaal.

Inheemse groepen die van het bos afhankelijk zijn, worden als eerste de dupe van deze ontbossing. Daarna volgt de rest van Brazilië. Dankzij het Amazone-gebied valt in onze regio af en toe regen en worden onze zomers niet te heet. Als het Amazone-gebied verdort, verdort de regio. Uiteindelijk heeft de ontbossing gevolgen voor het wereldwijde klimaat, ook hier in Nederland.

Wij kunnen er niet meer op vertrouwen dat onze eigen Braziliaanse regering het Amazone-gebied en andere natuurgebieden goed zal beschermen.Tot nu toe is Nederland onderdeel van de vernietiging van Braziliaanse natuurgebieden door de import van grote hoeveelheden Braziliaanse soja, wat wij gebruiken als veevoer in de intensieve veeteelt. Roep onze Braziliaanse president op om onze natuur te beschermen en stop met je eigen betrokkenheid bij ontbossing in Brazilië.

Maak bosbescherming een verplicht onderdeel van de handel tussen Europa en Brazilië. Bijvoorbeeld door nieuwe wetgeving.

Maak wereldwijde bosbescherming onderdeel van het Nederlandse klimaatplan.

Want het Amazone-gebied moet blijven, ook in ons eigen belang.

Brazilianen in Nederland

2019-01-06_22_00_36-theyearsproject.com_video_jair-bolsonaro-enemy-of-the-amazon__.png

Em portugues
A  Amazônia é de vital importância não só para nós no Brasil, mas para toda a humanidade. A Holanda - como um dos principais parceiros comerciais do Brasil, pode e deve fazer de tudo para salvar a floresta tropical brasileira da destruição.

Quem pensa no Brasil pensa no futebol e na Floresta Amazônica. Este ecossistema faz parte da nossa identidade com toda a sua diversidade de flora, fauna e cultura.

Estamos muito preocupados com a Amazônia. O atual presidente brasileiro Bolsonaro acredita que as florestas tropicais e outras reservas naturais devem dar lugar ao crescimento econômico. Sabemos que poucos se beneficiarão disso: o pequeno grupo de grandes latifundiários e industriais que se tornam ricos em extração madeireira, mineração e megaprojetos agrícolas na selva à custa de todos nós.

Grupos indígenas que dependem da floresta são as primeiras vítimas desse desmatamento. Depois segue o resto do Brasil. Graças à floresta amazônica, existe chuva na região e nossos verões não ficam muito quentes. Se a Floresta Amazônica desaparecer mais, a região será desertificada. Em última análise, o desmatamento tem consequências para o clima global, também aqui na Holanda.

Não podemos mais confiar que nosso próprio governo brasileiro protegerá a Amazônia e outras reservas naturais. Até agora, a Holanda faz parte da destruição de reservas naturais brasileiras pela importação de grandes quantidades de soja brasileira,  usadas  como ração para gado na  pecuária intensiva dos Países Baixos
Demande que o presidente brasileiro proteja nossa natureza

Pare com o envolvimento da Holanda no desmatamento no Brasil.

Torne  proteção florestal uma parte obrigatória do comércio entre a Europa e o Brasil. Por exemplo, através de nova legislação.

Faça da proteção florestal global parte do plano climático holandês.

Porque a Amazônia deve permanecer,  também em no interesse dos Holandezes.

Brasileiros na Holanda